نوشته شده توسط : soraya

تخلفات و اختلافات مربوط به پارکینگ

يكي از مسائلي كه در ساختمان ايجاد اختلاف مي‌نمايد پاركينگ ساختمان است. اين اختلاف به صورت‌های گوناگوني اتفاق می‌افتد كه به برخي از آنها اشاره مي‌کنیم:

1- شکایت از تصرف عدوانی پارکینگ

در يك ساختمان تعدادي از واحدها (مثلاً یک سوم واحدها) داراي پاركينگ مشاعي‌ و مشترک هستند و بقيه واحدها (دو سوم واحدها) بدون پاركينگ مي‌باشند.

از لحاظ تصميم‌گیری در مورد اداره ساختمان، اكثريت با مالكيني است كه بدون پاركينگ هستند. تعدادي از اين اكثريت خودروی خود را در محل پاركينگ واحدهایي كه مالك پاركينگ مشاعي (مشترک) هستند، پارک مي‌كنند. چون مالكان داراي پاركينگ در اقليت‌اند (تعداد کمتر)، نمي‌توانند در مجمع عمومي مالكان ساختمان نسبت به نحوه اداره ساختمان از جمله موضوع پاركينگ نظرات خود را به تصويب برسانند. در نتيجه مالكاني كه بدون پاركينگ هستند (اكثريت واحدها) از اين موقعيت سوء استفاده کرده و به پاركينگ اقليت تجاوز مي‌كنند.

در اين حالت مالكان داراي پاركينگ مي‌توانند منفرداً و به تنهایی يا متفقاً (با هم) با مراجعه به دادگاه از كساني كه حق استفاده از پاركينگ را ندارند به جرم تصرف عدواني (تصرف ملک دیگری بدون اجازه مالک) شكايت نمایند.

دادگاه با مشاهده مدارك و اسناد مالكيت دو طرف، مالك متجاوز به پاركينگ را محكوم مي‌کند، زيرا كسي كه حق استفاده از پاركينگ را ندارد نمي‌تواند به صورت غيرقانوني به پاركينگ ديگري تجاوز كند. حتي تصميماتي هم كه از سوي اكثريت در مورد استفاده از پاركينگ عليه اقليت به طور غيرقانوني گرفته شده از طريق دادگاه قابل ابطال و رد است.

 2- پیش‌فروش آپارتمان بدون پارکینگ

مالك ساختمان قبل از احداث ساختمان يا در زمان ساخت آن، آپارتمان‌ها را پيش‌فروش مي‌كند و در قول‌نامه يا مبايعه‌نامه براي واحد فروخته شده پاركينگي منظور مي‌كند. اما پس از ساخت و دریافت پايان کار ساختمان بعضي از واحدها بدون پاركينگ شناخته مي‌شوند.

خريدار با توجه به سند عادي كه در آن براي او پاركينگ منظور شده بود به مالك اعتراض مي‌كند و مالك (فروشنده) قادر به تأمين پاركينگ براي خريدار نيست.

اين موضوع ارتباطي به حقوق مالكان آپارتمان‌ها ندارد، يعني فروشنده تعهدي كرده كه بايد از عهده آن برآيد يا خسارات خريدار را كه ناشي از نقصان و کمبود آپارتمان فروخته شده است، جبران نماید يا چنانچه از اين نظر جرمي مرتكب شده، مجازات شود.

3- پارک خودرو در قسمت‌های مشاعی ساختمان

در يك مجموعه ساختماني بعضي داراي حق استفاده از پاركينگ اعم از اختصاصي يا مشاعي (مشترک) مي‌باشند و بعضي ديگر دارای چنين حقي نیستند.

جايي از قسمت‌هاي مشترك ساختمان اعم از سقف يا حياط وجود دارد كه اگر چه به عنوان پاركينگ در اسناد و مدارك قيد نشده، اما به عنوان پاركينگ، خودرو مي‌توان از آن استفاده كرد، بنابراین بعضي از مالكان با پارک خودرو در آنجا مخالفند، زيرا آن قسمت جزء مشتركات و مشاعات ساختمان محسوب مي‌شود.

در این جا یک سؤال مطرح است، آيا كساني كه بدون حق استفاده از پاركينگ هستند، مي‌توانند خودروی خود را در آن قسمت‌های مشترک ساختمان مانند حیاط پارک نمایند؟

جواب: خیر، اولاً آنها در سند مالكيت خود حق استفاده از پاركينگ را ندارند و ثانياً بدون اجازه مالكان دیگر كه داراي مالكيت مشاعي (مشترک) در قسمت‌هاي مشترك ساختمان‌اند، نمي‌توانند اقدام به پارک خودروی خود در ساير قسمت‌ها كه به عنوان پاركينگ شناخته نشده است، نمایند.

چنانچه مالكان بدون پاركينگ بخواهند بدون اجازه سايرين در قسمت‌هاي دیگر خودروی خود را پارک كنند، مالكان معترض مي‌توانند از طريق دادگاه آنها را از اين عمل غيرقانوني بازدارند.

متن شکایت از واحدهایی که در قسمت‌های مشاعی ساختمان مانند حیاط خودرو پارک می‌کنند:

موضوع: شکایت در خصوص ایجاد مزاحمت و ممانعت (خودداری) از حق توسط همسایگان

با سلام احتراماً به استحضار می‌رساند:

اینجانب (شاکی) ......... از ساکنین واحدهای .... و .... این مجتمع به دلیل پارک خودرو در حیاط و قسمت‌های مشاع و ایجاد مزاحمت توسط ایشان شکایت دارم.

این موضوع از طریق مدیر ساختمان و اینجانب نیز تذکر داده شده است، اما همسایگان مزاحم به هیچ وجه حاضر به انتقال خودرو خود از حیاط نمی‌باشند. به آنها تذکر نیز دادیم که از راه قانونی عمل می‌کنیم، باز هم به کار خود ادامه دادند. نظر به اینکه اقدامات آنان با توجه به ماده 159 و 160 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصادیق و نمونه‌های بارز (آشکار) ایجاد مزاحمت و ممانعت از حق می‌باشد، بنابراین از ساکنین واحدهای شماره .... و .... این مجتمع به دلیل مزاحمت و استفاده غیرمجاز و شخصی از مشاعات ساختمان (ماده 3 آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها) شکایت داشته و درخواست رسیدگی و رفع مزاحمت و ممانعت از حق به نحو مطلوب (از جمله نصب مانع در ورودی به حیاط) و همچنین درخواست خسارات ناشی از این دادرسی طبق ماده 515 قانون آیین دادرسی مدنی را دارم.

4- تخلف تبدیل پارکینگ به واحد آپارتمانی

مالك ساختمان، آپارتمان‌ها را مي‌سازد و به هنگام ساخت، قبل يا بعد از آن واحدهاي آپارتماني را طي سند عادي یعنی قول‌نامه يا مبايعه‌نامه به خريداران واگذار می‌نماید. ولي مالك از مفاد و محتوای پروانه ساختمان تخلف و بعضي از پاركينگ‌ها را به واحد آپارتماني تبديل مي‌كند. 

به هنگام صدور پايان کار ساختمان معلوم مي‌شود كه او از مفاد و محتوای پروانه ساختمان تخلف كرده است و در نتيجه بر اساس تبصره 5 ماده 100 قانون شهرداري با پرداخت جريمه تخلف ساختماني را برطرف مي‌كند. پس از واگذاري آپارتمان‌ها به خريداران، آنها متوجه مي‌شوند كه قبلاً طبق پروانه ساختمان براي واحد آنها پاركينگ منظور شده بوده است، اما مالك ساختمان پاركينگ‌ها را به يك واحد ديگر آپارتماني تبديل كرده است. اين موضوع فروض مختلفي دارد که به شرح زیر می‌باشد:

1ـ طي اسناد عادي (قول‌نامه يا مبايعه‌نامه) واگذاری صريحاً و به روشنی ذكر شده كه آپارتمان بدون پاركينگ فروخته شده است. در اين صورت چون خريدار آپارتمان را بدون پاركينگ خريده بنابراین قانوناً حق اعتراض نخواهد داشت.

2- در اسناد عادي واگذاري مسأله پاركينگ متوقف و مسکوت مانده است. نه مشخص شده به اين كه آپارتمان خريداري شده داراي پاركينگ است و نه ذکر شده كه بدون پاركينگ است.

با توجه به پروانه ساختمان خريدار در داشتن پاركينگ دارای حق است و مي‌تواند قلع و قمع و تخریب آپارتماني كه در محل پاركينگ‌هاي ساخته شده را از دادگاه درخواست نمايد.

3- مالك بعد از دریافت پايان کار ساختمان و صورت مجلس تفكيكي بعضی يا تمام پاركينگ‌ها را به يك يا چند واحد آپارتماني تبديل مي‌كند و پس از پرداخت جريمه بر اساس تبصره 5 ماده 100 قانون شهرداري، آپارتمان‌ها را رسماً به خريداران واگذار مي‌كند.

در اين صورت چون اين حق قبلاً بر اساس پروانه ساختمان براي هر واحد به عنوان پاركينگ شناخته شده بود، اقدام مالك عمل غيرقانوني محسوب شده و قابل اعاده و بازگرداندن به حالت اولیه است، به عبارت ديگر، خريداران كه مالكان آپارتمان‌ها مي‌باشند، با تقديم دادخواست به دادگاه تخریب آپارتمان ساخته شده در محل پاركينگ‌ها را از دادگاه درخواست مي‌نمايند و چون تخلف مالك ساختمان محرز و مشخص است، بنابراین دادگاه حكم بر قلع و قمع و تخریب بنا خواهد داد. 

 وکیل ملکی



:: برچسب‌ها: آپارتمان , اسناد , پارکینگ , تخلف , مشاعی ساختمان ,
:: بازدید از این مطلب : 416
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : soraya

پارکینگ مزاحم چیست؟

پارکینگ مزاحم یعنی اینکه دو خودرو پشت سر هم به گونه‌ای پارک شوند که برای خروج یکی از آنها نیاز به جا به ‌جا کردن خودروی دیگر باشد.

پارکینگ مزاحم یک پارکینگ اضافی است که برای ساختمان‌های دارای محدودیت در تعداد پارکینگ در نظر گرفته می‌شود و شرط ایجاد این پارکینگ‌ها، وجود فضای کافی به اندازه یک خودرو است.

تقسیم پارکینگ مزاحم

تقسیم پارکینگ مزاحم با توافق همه در یک ساختمان انجام خواهد شد، در غیر این صورت پارکینگ‌های مزاحم از طرف شهرداری و اداره ثبت برای اولین و آخرین قرارداد خریدارها تقسیم‌بندی خواهند شد، که عموماً پارکینگ مزاحم به شخصی اختصاص داده خواهد شد که آخرین قرارداد را دارد.

قید پارکینگ مزاحم در سند

بر اساس ماده ۲ از قوانین تملک ساختمان‌ها، بخش‌هایی از ساختمان یا مجتمع که شامل مشاعات و مشترکات می‌شوند، باید مورد استفاده برای همه‌‌ی ساکنین قرار بگیرند. بنابراین پارکینگ مزاحم باید به صورت کاملاً واضح و با همین عنوان در سند ذکر شده باشد و در غیر این صورت ساکنین می‌توانند شکایت نمایند.

ممکن است صاحبان اصلی ساختمان و برخی از ساکنین با داشتن این حق بخواهند از این فضای عبور و مرور استفاده کنند، که در این صورت شما می‌توانید ابتدا این مسئله را با مدیر یا مدیران ساختمان در میان بگذارید و شکایت خود را در این مورد به آنها ارائه دهید و اگر با تذکرات مشکلتان حل نشد، حق شکایت دارید.

اگر شخصی صاحب پارکینگ مزاحم باشد و این حق در سند او ذکر شده باشد، مالکان دیگر حق شکایت ندارند. اما آن شخص یا اشخاص (صاحب پارکینگ مزاحم) موظف‌اند در هر ساعت از شبانه روز که مالکان به خودروی‌شان نیاز دارند، ماشین خود را جا به جا کنند تا مالکان دیگر بتوانند خودروی خود را بیرون آورد.

بر اساس قانون هیچ ‌کدام از واحدها نباید خودروی خود را به‌گونه‌ای پارک کنند که مانع رفت‌ و آمد سایر ساکنین شود. در صورتی‌که واحدی، بدون داشتن حق پارکینگ، خودروی خود را درون ساختمان پارک نماید می‌توان از او شکایت کرد.

وکیل ملکی



:: برچسب‌ها: پارکینگ , پارکینگ مزاحم , تقسیم پارکینگ مزاحم , ساختمان , مشاعات , شهرداری ,
:: بازدید از این مطلب : 546
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : soraya

تخلف اضافه بنا چیست؟

تخلف اضافه بنا به دو صورت می‌باشد:

1- با رعایت نکردن تراکم و تعداد طبقات ساختمان

2- با رعایت نکردن سطح اشغال

1- تخلف اضافه بنا با عدم رعایت تراکم ساختمان

شهرداری برای مناطق مختلف شهر با توجه به میزان جمعیت، عرض خیابان و معیارهای دیگر تراکم مشخصی برای ساختمان تعیین می‌نماید، یعنی سازنده ساختمان تعداد طبقات معینی می‌تواند در زمین خود احداث نماید.

رعایت تراکم برای دریافت پایان کار ساختمان الزامی است و اگر شهرداری حین یا پس از پایان عملیات ساخت متوجه شود که سازنده تراکم منطقه را رعایت نکرده می‌تواند بر اساس قانون او را جریمه نماید

2- تخلف اضافه بنا با عدم رعایت سطح اشغال

سطح اشغال به درصد اشغال شده از زمین توسط ملک گفته می‌شود. سازنده به عنوان مالک تنها اجازه دارد 60 درصد از طول زمین را به ملک مسکونی اختصاص دهد. البته قوانینی نیز وجود دارد که به سازنده اجازه مقداری پیش‌آمدگی می‌دهد. در هر صورت اگر سازنده بیش از درصد مجاز، سطح زمین را به ملک اختصاص دهد، مرتکب تخلف اضافه بنا شده و شهرداری او را جریمه خواهد کرد.

جریمه اضافه بنا

قانون‌گذار برای تخلف اضافه بنا دو نوع جریمه تعیین کرده است:

1- قلع (تخریب) بنا

2- جریمه مالی

 قلع و تخریب بنا

اگر بعد از رسیدگی به تخلف سازنده حکم به قلع و تخریب بنا داده شود، شهرداری موظف است بخش‌های اضافه‌ای که ساخته‌ شده (طبقه‌ی بیشتر یا پیش‌آمدگی بیشتر) را تخریب نماید و پرداخت هزینه‌های تخریب نیز بر عهده سازنده متخلف می‌باشد.

معمولاً در شرایطی حکم قلع و تخریب بنا صادر می‌شود که در این زمینه ضرورت وجود داشته باشد. مثلاً سازنده اصلاً اصول فنی یا بهداشتی و شهرسازی را رعایت نکرده باشد و سازه مذکور برای سرنشینانش خطر داشته باشد.

اما اگر ساختمان با اصول فنی و بهداشتی و شهرسازی را رعایت کرده باشد و ضرورتی به حکم قلع و تخریب بنا وجود نداشته باشد، شهرداری می‌تواند با دریافت جریمه نقدی از تخلف سارنده چشم‌پوشی نماید.

جریمه مالی

بر اساس قانون میزان جریمه نقدی به این ترتیب محاسبه می‌شود:

* برای زمین‌های مسکونی حداقل یک دوم و حداکثر سه برابر ارزش معاملاتی برای هر مترمربع تخلف

* برای زمین‌های تجاری و اداری حداقل دو برابر و حداکثر سه برابر ارزش معاملاتی برای هر مترمربع تخلف

بنابراین در صورت ارتکاب تخلف اضافه بنا و به شرطی که حکم قلع بنا صادر نشود، ممکن است سازنده متخلف بین یک دوم تا چهار برابر ارزش معاملاتی زمین جریمه شود.

وکیل ملکی

 



:: برچسب‌ها: زمین های مسکونی , معاملات , جریمه , ,
:: بازدید از این مطلب : 381
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : soraya

ازدواج سفید چیست؟

ازدواج سفید، شروع و تشکیل پیوند زناشویی بین یک زن و مرد بدون لحاظ چارچوب قانونی، حقوقی، شرعی (دینی) و عرفی می‌باشد.

در واقع در ازدواج سفید زن و مرد بدون ثبت رسمی و قانونی مسئله ازدواج و بدون گذراندن آداب و رسوم مرسوم در رابطه با ازدواج رسمی، شروع زندگی‌شان را زیر یک سقف پایه‌ریزی می‌نمایند. طبعاً در چنین ارتباطی طرفین (زن و مرد) تعهد قانونی و شرعی نسبت به یکدیگر ندارند و نمی‌توانند مدعی حق و حقوقی نسبت به یکدیگر باشند.

در واقع ازدواج سفید پدیده‌ای غیرقانونی، غیررسمی و خلاف آداب و رسوم حاکم بر جامعه است و در پی آن، مجموعه‌ای از ناهنجاری‌های اخلاقی و اجتماعی به وجود می‌آید.

تاریخچه ازدواج سفید

ازدواج سفید برای اولین بار در ایالات متحده امریکا و زیر پرچم جنبشی به نام آزادی زنان پایه‌ریزی شده است. اگر چه جنبش آزادی زنان با هدف و نیت توسعه اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... کشور و تحقق مفهوم عدالت در همه ابعاد برای زنان شکل گرفت، اما سال‌ها بعد این جنبش به نام انقلاب جنسی در بین کارشناسان معرفی گشت و ابعاد عدالت جویانه و ضد تبعیض آن جایش را به ناهنجاری‌ها و رفتارهای نامتعارف و ابتذال محور در بین زنان داد. درست است که ماهیت و هدف جنبش آزادی زنان دارای ارزشمندی‌های زیادی برای جامعه ایالات متحده امریکا بود ولی نمی‌توان از ناهنجاری‌ها و سنت شکنی‌های غیراخلاقی آن چشم‌پوشی کرد. از آن زمان بود که پدیده ازدواج سفید و شروع زندگی مشترک بدون لحاظ مسائل قانونی و رسمی رواج پیدا کرد.

حکم ازدواج سفید در ایران چیست؟

از لحاظ قانونی و شرعی (دینی) رابطه‌ای که خارج از شرع قانون باشد مورد پذیرش نیست، چرا که از لحاظ قانونی ازدواج سفید نامشروع و در صورت اثبات در حکم «زنا» خواهد بود و فرزند حاصل از این رابطه نامشروع محسوب می‌شود.

مجازات ازدواج سفید

ازدواج سفید در ایران غیرقانونی و جرم است و برای آن مجازات تعیین شده است.

  •  در قانون مجازات اسلامی، هر نوع رابطه غیرشرعی بین زن و مرد، چه با زنا باشد و چه نباشد ممنوع است و مجازات حد و تعزیر برای هر طرف آن در نظر گرفته شده است.
  •  در صورت اثبات زنا، 99 ضربه شلاق برای طرفین (زن و مرد) در نظر گرفته شده است.

وکیل طلاق

 







:: برچسب‌ها: ازدواج , ازدواج سفید , مجازات ازدواج سفید , حکم ازدواج سفید ,
:: بازدید از این مطلب : 463
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : soraya

جریمه ساخت بالکن بر خلاف پروانه

بر اساس تبصره 4 ماده صد چنانچه بالکن بدون پروانه ساختمان بنا شود، به میزان یک دهم ارزش معاملاتی ساختمان و به خاطر تراکم اضافه نیز یک دوم تا سه برابر ارزش معاملاتی ساختمان جریمه خواهد شد.

در حال حاضر در کمیسیون ماده صد چنانچه مالک بدون مجوز یا برخلاف پروانه بالکن با مشخصات اعلام شده احداث نماید، جریمه یا رأی تخریب صادر می‌شود.

نحوه محاسبه زیربنای (مساحت) بالکن

بالکن در محاسبه سطح زیربنا در صورتی که از یک طرف بسته باشد، یک دوم مساحت آن و چنانچه طرفین بسته باشد، سه دوم مساحت و چنانچه کلیه جهات آن به وسیله دیواره شیشه یا شبکه بسته شده باشد تمام سطح آن جزء سطح زیربنا و مساحت محسوب می‌شود.

ایوان چیست؟

ایوان فضایی است میانی‌، بین بیرون و درون، فضایی است که به خاطر ارتفاع آن از زمین گرد و غبار مناطق کویری به داخل خانه راه پیدا نکند.

به طور کلی ایوان فضاهای مسکونی را بالاتر از فضای بیرون قرار می‌دهد که اگر انسان نشسته در ایوان و فضای داخل باشد بتواند به حیاط مسلط شود و گل‌ها و گیاهان و حوض و آب را مشاهده کند.

در آپارتمان معمولاً با ایوان برخورد نمی‌کنیم مگر در خانه‌های ویلایی و...

سؤالات متداول در مورد تراس و بالکن

سؤال 1: آیا ایجاد تراس در نورگیر به طوری که ابعاد نورگیر 3×4 باشد تخلف است؟

جواب: بله، احداث و ساخت تراس (بهارخواب) در نورگیر بر خلاف مقررات ملی ساختمان است.

سؤال 2: اگر در داخل آپارتمان یک بالکن کوچک که به نما هم کاری نداشته باشد ساخته شود، ایراد قانونی دارد؟

جواب: بله

سؤال 3: آیابا توافق تمام ساکنین ساختمان می‌توان نیمی از پاسیو (حیاط خلوت) را به بالکن تبدیل کرد در حالی که طبقه اول کاملاً پاسیو را پوشانده، آیا از نظر قانون و شهرداری مشکل دارد؟

جواب: بله

منبع: وکیل ملکی

 



:: برچسب‌ها: ایوان , ساختمان , پاسیو , تراس و بالکن , فضاهای مسکونی ,
:: بازدید از این مطلب : 1754
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : soraya

انباری چیست؟

یکی دیگر از متعلقات آپارتمان، انباری است و شهرداری به هنگام صدور گواهی پایان ساختمان، آن را در ردیف قسمت‎های اختصاصی قرار می‎دهد و در صورت مجلس تفکیکی نیز انباری جزء بخش‌های اختصاصی آپارتمان محسوب می‎شود.

واحدهای ثبتی می‎توانند، پس از انجام معامله و دریافت مدارک انتقال رسمی با توضیح لازم در سوابق ثبتی و پیش‎نویس سند مالکیت، قطعه یا قطعات خریداری جدید را به واحد آپارتمانی مورد مالکیت قبلی خریدار الحاق (پیوست) نمایند.

انباری ساختمان از جمله توابع آپارتمان‎های ساختمان است و مالکان آپارتمان‎ها، شرکای قسمت‌های مشترک ساختمان هستند. قسمت‌های مشترک ساختمان دارای شخصیت حقوقی است و واگذاری هر قسمت از توابع (متعلقات) واحد‎های اختصاصی ساختمان به غیر از شرکای ساختمان مغایر و مخالف مقررات است.

این عمل در واقع نوعی امکان ورود شخص غریبه به قسمت‎های مشترک است. به همین دلیل در اسناد انتقال رسمی آپارتمان‎ها عدم واگذاری انباری به غیر شرکای ساختمان (مالکان دیگر) قید می‎شود. همچنین اجاره یا انتقال انباری آپارتمان‎ها به هر یک از مالکان همان ساختمان بدون مانع است.

سؤال 1: آیا انباری از نظر اندازه و شرایط فنی قاعده‌ای دارد یا خیر؟

جواب: بله، ساخت انباری در ساختمان‌ها طبق اندازه خاصی که توسط شهرداری در نقشه‌ها تأیید شده باید ساخته شود.

سؤال 2: آیا متراژ انباری در قیمت واحد آپارتمانی محاسبه می‌شود؟

جواب: با توجه به هزینه‌های شهرداری که بابت انباری دریافت می‌گردد، متراژ انباری در سند قید شده و به ازای قیمت هر متر واحد محاسبه می‌شود و قیمت آن توافقی تعیین می‌گردد. بعضی از مالکان براساس عرف و روال منطقه قرارگیری ملک مورد نظر مبالغی جهت انباری حدوداً یک سوم یا یک دوم دریافت می‌نمایند.

سؤال 3: آیا مالک آپارتمان می‌تواند انباری خود را به دیگری بفروشد؟

جواب: خیر، انباری در سند تفکیکی دارای پلاک جداگانه‌ای نیست و نمی‌توان آن را به دیگری انتقال داد و اگر فرضاً خریدار آپارتمان هم راضی شده باشد که آپارتمان را بدون انباری معامله کند، باز هم مالک نمی‌تواند انباری را به غیر از مالکان آن مجموعه بفروشد.

همچنین در صورت فروش به غیر، چنانچه مبایعه‌نامه عادی باشد، این عمل دارای اثر قانونی نیست و اگر رسمی باشد، مالک یا مالکان سایر واحدها به ‌عنوان ذی‌نفع می‌توانند از دادگاه درخواست ابطال معامله نمایند.

منبع: وکیل ملکی

 



:: برچسب‌ها: انباری , آپارتمان , متراژ , شهرداری , مالک ,
:: بازدید از این مطلب : 725
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : soraya

ازدواج و ثبت ازدواج اقلیت‌های دینی در ایران

ازدواج مسیحیان (ارامنه) در ایران

ازدواج و زناشویی در دین مسیحیت، یک عقد دائمی و عهد و پیمان مقدس کلیسایی، اجتماعی و خانوادگی است. ازدواج باید توسط مقام روحانی یعنی کشیش با رعایت قواعد و عادات متداول کلیسایی و در حضور سه شاهد و دو معرف انجام یابد.

در بخش آداب و سنن و سبک اجرای عروسی، همه چیز تابع فرهنگ مرسوم ایران است. از خواستگاری تا حنابندان و بله‌برون و حتی مراسم عروسی.

قبل از انجام مراسم ازدواج، عاقد باید دقت نماید که کلیه شرایط رعایت شده و تمامی مدارک لازم، تهیه و تسلیم کلیسا و دفتر رسمی ازدواج شده‌ باشد و انجام تمام تشریفات قانونی مربوط به ازدواج باید صورت گیرد.

ثبت ازدواج مسیحیان در ایران

در رابطه با ثبت ازدواج مسیحیان (ارامنه) باید اشاره کرد که بر اساس قانون مصوب سال 1363 قواعد ازدواج مسیحیان پروتستان ایران تعیین و به تصویب مقامات روحانی و هیأت‌های مدیره کلیساهای پروتستان رسیده است.

پس از انجام مراسم ازدواج باید نام و مشخصات زن و شوهر و شروط ازدواج در دفتر مخصوص کلیسا و دفتر رسمی ازدواج کلیسا، بر اساس قوانین و مقررات کشور به ثبت برسد.

سردفتر ازدواج کلیسایی مکلف است پس از انجام تشریفات قانونی، سند ازدواج یا عقدنامه را در دو نسخه تهیه کرده و یک نسخه از عقدنامه را به شوهر و نسخه دیگر را به زن تحویل دهد.

حقوق خاص اقلیت‌های دینی در ایران

نظام جمهوری اسلامی، پیروان سه دین توحیدی (مسیحی، یهودی، زرتشتی) را به‌ عنوان اقلیت شناخته است، بنابراین برای پیروان این ادیان، حقوق و امتیازاتی را پذیرفته است که به این مزایا «حقوق خاص» اقلیت‌های دینی گفته شده است. این حقوق و امتیازها دامنهی گسترده‌ای از حقوق از جمله حقوق مذهبی، استقلال در احوال شخصیه، حقوق سیاسی، حقوق اجتماعی و حقوق آموزشی و فرهنگی را در برمی‌گیرد و از جمله امتیازاتی است که با توجه به مستندات قانونی برای اقلیت‌های دینی در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شده است.
منبع : وکیل طلاق

 



:: برچسب‌ها: ازدواج , اقلیت های دینی , ازدواج مسیحیان , ثبت ازدواج , عقد ,
:: بازدید از این مطلب : 423
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : soraya

پرداخت مهریه در ازدواج موقت (صیغه)

در شرایط ازدواج موقت یا صیغه، باید مقدار وقت و مقدار مهر تعیین شده باشد و بدون آن باطل است و به محض این که عقد خوانده شد مرد مهریه را مدیون است و اگر مرد مدت صیغه را ببخشد، چنانچه با او نزدیکى کرده باشد، باید تمام چیزى را که قرار گذاشته به او بدهد و اگر نزدیکى نکرده باشد باید نصف آن را بدهد.

اما اگر مقدار مهر زن در عقد موقت مشخص شد و مرد بنا به دلایلی قصد پرداخت آن را نداشته باشد عقد آنها صحیح است، ولی مهر زن را باید بدهد، و اگر نپردازد، کار حرام کرده و شرعاً مدیون و بدهکار است و مثل کسی است که مال دیگری را غصب کرده یا تصرف نموده و از پرداخت آن خودداری می‌کند. قطعاً چنین کاری حرام و گناه است.

اگر مرد قصد پرداخت مهریه را داشت، ولی به یک علت غیرقابل پیش‌بینی، مثل سرقت، سیل، آتش‌سوزی و... مال خود را از دست داد و اکنون توانایی پرداخت مهر را ندارد مرتکب حرام و گناه نشده، ولی باز شرعاً مدیون و بدهکار است و در اولین فرصت که توانایی مالی پیدا کرد باید دین خود (مهریه) رابه زن پرداخت نماید. در هر صورت شوهر نمی‌تواند از اصل پرداخت مهریه خودداری نماید، مگر آن که زن مهر خود را ببخشد.

صیغه 99 ساله چیست؟

هرگاه زمان ازدواج موقت (صیغه) مقدار زیادی باشد، مثلا ًنود و نه سال تعیین شود، برخی آن را باطل می‌دانند، و برخی عقیده دارند، تبدیل به ازدواج دائم می‌شود و عده‌ای نیز می‌گویند، صحیح است. چون ممکن است مدت را ببخشد. اما در مورد حداقل زمان ازدواج موقت باید به حدی باشد که یک لذت جنسی در آن تصور شود.

در واقع صیغه ۹۹ ساله باعث می‌شود، آن چیزی که در نهان جامعه وجود دارد و به دلیل عدم رعایت شئونات شرعی (جایگاه دینی) به زنا تبدیل می‌شود، جنبه شرعی و مذهبی به خود گیرد و راه گناه را ببندد.

موضوع ثبت ازدواج در شناسنامه یا سند (چه در ازدواج دائم و چه در ازدواج موقت) یک امر مدنی است، نه شرعی و به همین دلیل، خواندن صیغه محرمیت میان افراد، بسیار مهمتر از ثبت آن است.
منبع: وکیل طلاق



:: برچسب‌ها: ازدواج موقت , ازدواج دائم , صیغه , عقد , ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 432
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : soraya

ازدواج چیست؟

 

ازدواج یا پیوند زناشویی، پیوندی آیینی ‌است که طی احکام یا رسومی خاص که بین زن و مرد در مذاهب و کشورهای مختلف برقرار می‌شود تا به تشکیل خانواده منتهی شود و می‌تواند منجر به زایش فرزند شود. در برخی از کشورهای جهان، ازدواج همجنس‌گرایان، یعنی ازدواج دو مرد یا دو زن با یکدیگر و تشکیل خانواده نیز وجود دارد.

 

مهمترین اصل در ازدواج چیست؟

 

مهمترین اصل در ازدواج، پذیرش یکدیگر است. این که نخواهیم شریک زندگی‌مان را شبیه رؤیاها و خواسته‌های خودمان بسازیم.

 

در نهایت آنچه ضامن خوشبختی انسان می‌شود، پذیرش است. این که هر دو طرف خواسته‌های یکدیگر را بپذیرند، بدون آن که کسی از خواسته‌های معقولش کوتاه بیاید. ازدواج، انتخاب بی‌نقص‌ترین همسر نیست بلکه انتخاب همراه و پذیرش او با تمام نقص‌ها و کمبودها و تلاشی برای بهتر شدن است.

 

فواید ازدواج

 

ازدواج فواید فردی و اجتماعی بسیاری دارد، افزایش قدرت جامعه، ایمان و کاهش بزه‌کاری و جرم در جامعه، جلوگیری از به هم خوردن نسل‌ها و حفظ ارزش‌ها و سنت‌ها نمونه‌هایی از این فواید هستند.

 

تفاوت عمده دختر و پسری که تشکیل خانواده می‌دهند با دختری و پسری که در یک جامعه بی‌بند و بار، رابطه جنسی بر قرار می‌کنند، این است که زن و شوهر مطابق تمثیل قرآنی در حکم لباس یکدیگر و مایه عفت و پوشیدگی هم می‌باشند و حال آن که دو تای دیگر موجب برهنگی و بی‌عفتی یکدیگر می‌شوند.

 

خانواده، واحد بسیار تخصصی تأمین محبتی است که به کسب اطمینان از ثبات عاطفی کمک می‌کند. تحقق این امر هنگامی است که زن و مرد در شرایطی امروزی، زندگی موفقیت‌آمیز داشته باشند. ثبات عاطفی در بلند مدت، بسیار بیشتر از هیجانات جسمانی برای انسان جنبه حیاتی دارد.

 

دلایل ازدواج

 

* شما یکدیگر را دوست دارید.

 

* تمایل به اشتراک زندگی خود با شخص دیگری

 

* برای داشتن یک همدم

 

* شما هر دو انتظارات واقعی و اهداف مشترک دارید.

 

* شما می‌خواهید با فردی که دوستش دارید، ارتباط برقرار کنید.

 

* شما هر دو انتخاب کورکورانه نداشته‌اید و وقت کافی برای این انتخاب صرف کرده‌اید.

 

* نکته: شما می‌توانید مشاوره قبل از ازدواج را انجام دهید تا اطمینان پیدا کنید که این انتخاب مناسب است.

 

عوامل خوشبختی انسان‌ها

 

بر اساس شواهد موجود و نظر کارشناسان، دو عاملی که بیشترین نقش را در خوشبختی تمام انسان‌ها دارد، ایمان به خدا و ازدواج است.

منبع: وکیل طلاق

 

 

 

 

ازدواج چیست؟

ازدواج یا پیوند زناشویی، پیوندی آیینی ‌است که طیاحکام یا رسومی خاص که بین زن و مرد در مذاهب و کشورهای مختلف برقرار می‌شود تا به تشکیل خانواده منتهی شود و می‌تواند منجر به زایشفرزند شود. در برخی از کشورهای جهان، ازدواج همجنس‌گرایان، یعنی ازدواج دو مرد یا دو زن با یکدیگر و تشکیل خانواده نیز وجود دارد.

مهمترین اصل در ازدواج چیست؟

مهمترین اصل در ازدواج، پذیرش یکدیگر است. این که نخواهیم شریک زندگی‌مان را شبیه رؤیاها و خواسته‌های خودمان بسازیم.

در نهایت آنچه ضامن خوشبختی انسان می‌شود، پذیرش است. این که هر دو طرف خواسته‌های یکدیگر را بپذیرند، بدون آن که کسی از خواسته‌های معقولش کوتاه بیاید. ازدواج، انتخاب بی‌نقص‌ترین همسر نیست بلکه انتخاب همراه و پذیرش او با تمام نقص‌ها و کمبودها و تلاشی برای بهتر شدن است.

فواید ازدواج

ازدواج فواید فردی و اجتماعی بسیاری دارد، افزایش قدرت جامعه، ایمان و کاهش بزه‌کاری و جرم در جامعه، جلوگیری از به هم خوردن نسل‌ها و حفظ ارزش‌ها و سنت‌ها نمونه‌هایی از این فواید هستند.

تفاوت عمده دختر و پسری که تشکیل خانواده می‌دهند با دختری و پسری که در یک جامعه بی‌بند و بار، رابطه جنسی بر قرار می‌کنند، این است که زن و شوهر مطابق تمثیل قرآنی در حکم لباس یکدیگر و مایه عفت و پوشیدگی هم می‌باشند و حال آن که دو تای دیگر موجب برهنگی و بی‌عفتی یکدیگر می‌شوند.

خانواده، واحد بسیار تخصصی تأمین محبتی است که به کسب اطمینان از ثبات عاطفی کمک می‌کند. تحقق این امر هنگامی است که زن و مرد در شرایطی امروزی، زندگی موفقیت‌آمیز داشته باشند. ثبات عاطفی در بلند مدت، بسیار بیشتر از هیجانات جسمانی برای انسان جنبه حیاتی دارد.

 

دلایل ازدواج

* شما یکدیگر را دوست دارید.

* تمایل به اشتراک زندگی خود با شخص دیگری

* برای داشتن یک همدم

* شما هر دو انتظارات واقعی و اهداف مشترک دارید.

* شما می‌خواهید با فردی که دوستش دارید، ارتباط برقرار کنید.

* شما هر دو انتخاب کورکورانه نداشته‌اید و وقت کافی برای این انتخاب صرف کرده‌اید.

* نکته: شما می‌توانید مشاوره قبل از ازدواج را انجام دهید تا اطمینان پیدا کنید که این انتخاب مناسب است.

عوامل خوشبختی انسان‌ها

بر اساس شواهد موجود و نظر کارشناسان، دو عاملی که بیشترین نقش را در خوشبختی تمام انسان‌ها دارد، ایمان به خدا و ازدواج است.

 



:: برچسب‌ها: ازدواج چیست , ازدواج , مشاوره , دلایل ازدواج , دلایل ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 645
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : soraya

شباهت‌های ازدواج دائم و موقت (صیغه) چیست؟

1- در هر دو عقد دائم و موقت، مادر زن و دختر زن به مرد محرم و حرام می‌شود. همچنین پدر شوهر و پسر شوهر به زن.

2- ازدواج زن شوهردار با مرد دیگری حرام است و فرقی نمی‌کند ازدواج دائم باشد یا موقت (صیغه).

3- زنا با زن شوهردار موجب حرمت (حرام) ابدی و همیشگی می‌شود و فرقی نمی‌کند زن در عقد دائم یا موقت باشد.

4- در هر دو عقد (دائم و موقت) زن باید پس از جدایی از همسر (مرد) خود عده نگه دارد.

(عده: مدت زمان معینی که زن پس از جدایی از شوهر یا آمیزش به شبهه در انتظار به سر می‌برد و تا پایان این مدت زن نباید ازدواج کند.)

5- در هر دو عقد، مرد نمی‌تواند به طور همزمان با دو خواهر ازدواج نماید.

6- خواستگاری از زوجه موقت (زن صیغه‌ای) مانند زوجه دائم حرام است.

7- فرزند حاصل از ازدواج موقت یا صیغه مانند فرزند حاصل از ازدواج دائم می‌باشد.

8- در زوجیت و زناشویی چه دائم، و چه موقت (صیغه) باید صیغه عقد خوانده شود، و تنها راضی بودن زن و مرد، و همچنین نوشتن، بنا بر احتیاط واجب کافی نمی‌باشد، و صیغه عقد را یا خود زن و مرد می‌خوانند، و یا دیگری را وکیل می‌کنند که از طرف آنان بخواند.

* نکته 1: وکیل لازم نیست مرد باشد، زن هم می‌تواند برای خواندن صیغه عقد از طرف دیگری، وکیل شود.

* نکته 2: یک نفر می‌تواند برای خواندن صیغه عقد دائم، یا عقد موقت از طرف دو نفر وکیل شود، و نیز انسان می‌تواند از طرف زن وکیل شود و او را برای خود به طور دائم یا موقت عقد نماید.

9- در هر دو ازدواج دائم و موقت زن نمی‌تواند با مرد غیرمسلمان چه از اهل کتاب باشد یا نباشد ازدواج نماید.

10- در هر دو ازدواج دائم و موقت مرد نمی‌تواند با زن غیرمسلمان که از اهل کتاب (مانند مسیحی و یهودی) نباشد ازدواج نماید و در ازدواج موقت (صیغه) می‌تواند، فقط با زن اهل کتاب ازدواج کند.

منبع: وکیل طلاق



:: برچسب‌ها: شباهت‌های ازدواج دائم و موقت , صیغه ,
:: بازدید از این مطلب : 525
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 آبان 1398 | نظرات ()