نوشته شده توسط : soraya

رأی وحدت رویه شماره 553 هیأت عمومی دیوان عالی کشور مورخ 3/2/1370

موضوع: لزوم صدور حکم از سوی دادگاه حقوقی یک در مواردی که‌ دادگاه مزبور در مقام تجدیدنظر احکام دادگاه حقوقی دو عمل می‌کند.
از شعب 17 و 18 دیوان عالی کشور آرای متفاوت در مورد پرونده‌های مشابه صادر شده و درخواست طرح در هیأت عمومی دیوان عالی کشور به منظور صدور رأی وحدت رویه می‌شود.
خلاصه پرونده‌ها و آرای صادره به شرح زیر می‌باشد:

خلاصه پرونده اول

در پرونده شماره 65/505 آقای ج متولی (مدیر اماکن متبرکه) مدرسه علمیه حضرت امام خمینی در خرم‌آباد برای آقای س اظهارنامه‌ای ‌ارسال و اظهار نموده است، ساختمان مدرسه مذکور موقوفه (وقفی) است و تحت تولیت (سرپرستی) وی می‌باشد، هنگام احداث و ساخت آن شما مدتی به عنوان کارگر در آنجا کار کرده و مزد خود ‌را دریافت نموده‌اید و در این مدت از لحاظ کمک و مساعدت به شما اجازه داده شده در طبقه زیرزمین بیتوته (اقامت موقت) کنید.
اکنون که کارها تمام و تسویه حساب ‌شده اخطار می‌شود، ظرف ده روز از تاریخ رؤیت (دیدن)، زیرزمین را تخلیه نمایید، چون مخاطب تخلیه نکرده، متولی به دادسرای خرم‌آباد مراجعه و درخواست صدور حکم به رفع تصرف عدوانی (تصرف، بدون رضایت صاحب ملک) نموده دادسرای خرم‌آباد با شنیدن اظهارات طرفین (خواهان و خوانده) به شرح دادنامه به استناد ماده 10 قانون تصرف عدوانی حکم به ‌رفع تصرف عدوانی و خلع ید (رفع تصرف غیرمجاز) متصرف را صادر می‌نماید.

رأی دادگاه تجدیدنظر

از طرف محکوم علیه (کسی که رأی به ضرر او صادر شده) به حکم، اعتراض شده و به دادگاه حقوقی یک خرم‌آباد دادخواست‌ پژوهش (تجدیدنظر) می‌دهد و دادگاه مذکور به موجب نظریه 65/281 با استدلال این که رأی دادسرای شهرستان طبق موازین قانونی صادر شده، نظر به رد‌ پژوهش‌خواهی (تجدیدنظرخواهی) و تأیید حکم پژوهش خواسته داده و آقای س به نظریه اعتراض و شعبه 17 دیوان عالی کشور به موجب دادنامه 552/17 مورخ 20/8/66 رأی صادر نموده است.
منبع: موسسه حقوقی کیانداد

اسناد و مدارکی که برای طرح دعوای وصول طلب نیاز دارید

وکیل دعوای زوجین



 



:: بازدید از این مطلب : 221
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : soraya

نمونه رأی در مورد تجدیدنظر

موضوع: حدود اختیار دادگاه تجدیدنظر در اصلاح دادنامه بدوی (نخستین)

رأی شماره 9209970220101360 مورخ 7/10/92 که در  شعبه ۱ دادگاه تجدیدنظر استان تهران صادر شده است.

چکیده رأی

در صورتی‌که خوانده در دادگاه بدوی و نخستین به پرداخت مبلغی بابت خسارت وارده به خواهان محکوم شود و در مرحله تجدیدنظر با ارائه مدارکی مدعی پرداخت مبالغی بابت خسارت وارده به خواهان شود، دادگاه تجدیدنظر می‌تواند بدون نقض دادنامه (شکستن رأی) بدوی، با اصلاح دادنامه بدوی از جهت میزان محکوم به (آنچه در موردش رأی صادر شده) با در نظر گرفتن مبالغ پرداختی رأی را تأیید نماید.

رأی دادگاه بدوی

در مورد دادخواست آقای م به ‌طرفیت آقای ع به خواسته مطالبه خسارات وارده به اثاثیه منزل و نیز طلا و جواهرات به شرح فاکتور ۸ و ۱۱ و اثاثیه منزل به شرح فهرست پیوست که همگی در اثر عدم رعایت اصول ایمنی از سوی خوانده به هنگام گودبرداری و تخریب ساختمان محل سکونت خواهان آسیب ‌دیده و یا از بین رفته‌اند به شرح دادخواست با توجه به اوراق و برگه‌های پرونده و توضیحات مذکور در صورت ‌مجلس مورخ ۱۲/۴/۹۲ و به لحاظ بسته شدن باب علم و قطع در احراز (دریافتن) میزان بالجمله و آن‌ گونه که واقع امر است، صدمات وارده از این‌ گونه عملیات بر روان افراد خسارت ‌دیده شاید به‌ گونه‌ای قابل جبران نباشد و نظر به اینکه نسبت به اصل دو فقره فاکتور جواهرات به شماره ۸ و ۱۱ اشکال خاصی نشده و صرفاً نسبت به نظر کارشناسی ایراد شده که با توجه به اظهارنظر کارشناس به متن فاکتورها از این جهت ایرادی به نظر نرسیده و اینکه هیأت کارشناسان به‌ گونه‌ای متفاوت با تفاوت فاحش و آشکار اظهارنظر نمایند.
بعید و دور از ذهن به نظر رسیده و در مورد اثاثیه نیز بر این روال و شیوه با این توضیح و با توجه به صورت ‌مجلس مورخ ۱۲/۴/۹۲ و در راستای استناد عملی به امارات معتبره با پذیرش نظر کارشناسان بدوی (نخستین) و با توصیه و تأکید طرفین در حمل قضیه و قضاوت بر تصالح (سازش کردن) مستنداً به ماده ۳۰۷ و ۳۳۱ و ۳۲۱ از قانون مدنی و استباط از ماده ۲۶۵ قانون آیین دادرسی مدنی و لحاظ ماده ۵۱۹ خوانده ملزم به پرداخت مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۲۷۸/۱ ریال بابت خسارت وارده به اثاثیه منزل به شرح فهرست پیوست ارزیابی شده توسط کارشناس و بابت دو فقره فاکتور جواهرات به شرح فاکتور ۸ و ۱۱ خوانده ملزم به پرداخت مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۶۶۰ ریال در حق خواهان می‌گردد.
بدیهی و روشن است، در موردی که ارزیابی برای کالا به‌ عنوان تلف‌ شده لحاظ شده در صورت پیدایش آن متعلق به خوانده خواهد بود و خوانده ملزم به پرداخت هزینه دادرسی و دفتر به مبلغ ۱۰۵۰۰۰۰ ریال و هزینه کارشناسی به شرح مندرج در قرار کارشناسی و با تعدیل بعدی در صورت تعدیل می‌باشد، پس از قطعیت دادنامه اجرای آن مشروط به ترمیم هزینه به ‌تناسب محکوم ‌به (آنچه در موردش رأی صادر شده) می‌باشد رأی صادره حضوری محسوب می‌شود و پس از ابلاغ تا بیست روز قابل ‌اعتراض می‌باشد.
منبع: موسسه حقوقی کیانداد
مواد مخدر

مجازات خرید،نگهداری،مخفی یا حمل کردن موادمخدر در قانون مبارزه با موادمخدر

 



:: بازدید از این مطلب : 291
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : soraya

نظریه دادستان کل کشور

در ادامه مقالات گذشته به بیان نظریه دادستان کل کشور و رأی وحدت رویه شماره 52 می‌پردازیم:

نظریه دادستان کل کشور

‌در رابطه با ردیف 63/50 که بین دو شعبه کیفری 2 تهران نسبت به جرم کلاهبرداری اختلاف نظر به وجود ‌آمده، شعبه 189 کیفری کلاهبرداری را قابل گذشت دانسته و به موقوفی تعقیب (توقف پیگیری) بعد از رضایت شاکی نظر داده و مورد را مشمول ماده 25 اصلاح پاره‌ای‌ از قوانین دادگستری مصوب 56 ندانسته و شعبه 193 بالعکس.
شعبه مذکور، نظر به اعمال ماده 25 اصلاح پاره‌ای از قوانین دادگستری را داده و‌ گذشت شاکی را باعث موقوفی تعقیب و اجرا ندانسته، به نظر می‌رسد که با توجه به ماده 277 قانون مجازات عمومی که جرم کلاهبرداری مورد ماده 238 همان قانون را استثناء ننموده و در نتیجه غیرقابل گذشت دانسته و با توجه به تبصره 1 ماده 8 اصول محاکمات (‌آیین‌دادرسی کیفری) نظر و رأی ‌شعبه 189 موجه و منطبق (هماهنگ) با قانون است، به علاوه که چون عمده دلیل تعزیر حفظ نظم و امنیت در جامعه و جلوگیری از گناه و فساد است، اصل بر تعزیر ‌است، مگر موقوفی تعقیب (توقف پیگیری) و اجرا محرز و مسلم گردد، که در فقه محرز نشده و چون حسب آیه شریفه "‌و اتقوا فتنه لاتصیبین الذین ظلموا منکم خاصه" ‌آیه 25 سوره انفال باید جلوی فسادها که در جامعه اثر می‌گذارد گرفته شود.
تعزیر حتی با گذشت شاکی خصوصی از نظر موازین فقهی هم موجه است، اما ‌ماده 159 قانون تعزیرات بیش از یک کلی نمی‌باشد و چون صدقش (درستی) بر کلاهبرداری محرز و مسلم نیست، نمی‌توان از ماده 277 قانون مجازات عمومی و تبصره1 ماده 7 اصول محاکمات رفع ید (رفع تصرف) کرد، چون "‌لا یرقع الیه عن الحجه ابالحجه".

‌رأی وحدت رویه شماره 52 هیأت عمومی دیوان عالی کشور مورخ 1/11/63

شیوع جرم کلاهبرداری موضوع ماده 116 قانون مجازات اسلامی (‌تعزیرات) در رابطه با حقوق عمومی و نظم و امنیت جامعه و آسایش عامه ‌دارای چنان اثر عمیق نامطلوب و فزاینده‌ای است که ایجاب می‌نماید اعم از این که شاکیان یا مدعیان خصوصی درخواست تعقیب و اقامه دعوی کرده یا ‌نکرده باشند، دادستان مرتکبین آن را تعقیب و به کیفر برساند و این امر مستلزم آن است که تعقیب و مجازات مرتکبین چنین جرمی صرفاً مبتنی بر ‌درخواست صاحبان حق یا قائم‌مقام قانونی آنان نباشد، تا با استرداد (پس گرفتن) شکایت و دعوی از طرف ایشان تعقیب کیفری و مجازات موقوف (متوقف) گردد و قوانین و ‌مقررات کیفری مربوطه هم منافات و تضادی با این امر ندارد، بنابراین محکومین این جرم که از انواع جرایم قابل گذشت به شمار نمی‌آید، می‌توانند با اجازه ماده 25 ‌قانون اصلاح پاره‌ای از قوانین دادگستری مصوب 56 مستنداً به استرداد شکایت و دعوی از طرف شاکیان و مدعیان خصوصی از دادگاهی که ‌حکم قطعی را صادر کرده درخواست کنند که دادگاه در میزان مجازات آنان تجدیدنظر نموده و در صورت ضرورت، کیفر آنان را در حدود قانون تخفیف دهد، ‌بنابراین رأی شعبه 193 دادگاه‌های کیفری 2 تهران که شامل این معنی است، موافق موازین تشخیص می‌گردد این رأی بر طبق ماده 3 از مواد اضافه ‌شده به آیین‌دادرسی کیفری مصوب 37 در موارد مشابه برای دادگاه‌ها لازم‌الاتباع (لازم‌لاجرا) می‌باشد.
وکیل ملک مسکونی

گواهی حصر وراثت

منبع: موسسه حقوقی کیانداد



:: بازدید از این مطلب : 285
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : soraya

اعلام تعارض و اختلاف در آرای صادر شده از شعب دیوان عدالت اداری

در ادامه مقاله قبل در مورد رأی شماره 1381 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در این مقاله به بیان ادامه گردش کار در این موضوع (اعلام تعارض و اختلاف در آرای صادر شده از شعب دیوان عدالت اداری) می‌پردازیم.
2- نتیجه بررسی به عمل آمده که در قالب یک گزارش جامع عرضه شده است، نشان از آن داشته که ظاهراً نوعی تداخل نقشه‌ای در بخش حاشیه‌ای برخی از قطعات متعلق به تعاونی مسکن ژاندارمری (به عنوان مالک پیشین قطعات مورد اختلاف که آن را به مالکان فعلی، یعنی اعضای تعاونی مذکور واگذار کرده) وجود دارد، لیکن این تداخل صرفاً به دلیل اشتباه و عدم توجه اداره ثبت به دادنامه‌هایی پدید آمده که مالکیت به حق تعاونی مسکن ژاندارمری را به اثبات می‌رساند.
بنابراین، با تکیه بر این نتیجه‌گیری، موضوع حل و فصل یافته تشخیص داده شده و بر آن اساس، تأمین دلیل (حفظ و نگهداری دلیل و مدرک موجود برای اثبات خسارت و ادعا) شده است.
3- نظر هیأت کارشناسان رسمی دادگستری به عنوان «تأمین دلیل» پیش از این از سوی شهرداری منطقه 2 پذیرفته شده و بر آن اساس، اقدامات متعددی به عمل آمده است.
بدیهی است، در صورتی که خلاف این موضوع صدق (درستی) می‌کرد، مطابق مقررات شهرداری، هیچ کدام از آن اقدامات نمی‌توانست به اجرا درآید.
4- تداخلی که اینک به آن اشاره شده بیانگر استخراج گزینه‌ای این واژه (تداخل) از جمیع مطالب مندرج در گزارش تفصیلی 13 صفحه‌ای مذکور می‌باشد.
5- از زمان ارائه گزارش کارشناسان رسمی دادگستری، هیچ گونه اطلاع و یا سندی مبنی بر تسلیم اعتراض ستاد اجرایی فرمان صد حضرت امام (ره) (طرف مخالف) نسبت به نتیجه کارشناسی و یا درخواست بررسی مجدد، در دسترس نیست. ضمن این که بر علیه اینجانبان و یا هیچ یک از دیگر مالکان قطعات مربوطه طرح دعوا نیز نشده است.
بنابراین می‌توان اذعان (تأیید) داشت که این صرفاً اداره کل حقوقی شهرداری است که با برهم زدن سیر عادی پیشبرد این منظور، با یک تغییر جهت ناگهانی نسبت به موضوع پیشین خود، به طور یک جانبه به موضوع تداخل دامن زده و آن را بهانه‌ای برای سرباز زدن از انجام تعهدات خویش تبدیل کرده است.
6- در حالی که در شرایط مشابه، قاضی «شعبه 28» دیوان عدالت اداری درخواست اعاده دادرسی (تجدید محاکمه) شهرداری منطقه 2 تهران را مبنی بر اعمال ماده 17 موجه تشخیص نداده است (دادنامه شماره 9109970902801600)، اما قاضی «شعبه 27» خلاف آن راپذیرفته و در نتیجه، بین آرای صادره از شعب 27و 28 آن دیوان درباره این موضوع تناقض و دوگانگی وجود دارد.
وکیل ملک توقیفی

رد درخواست اعاده دادرسی چگونه است؟


منبع: موسسه حقوقی کیانداد



:: بازدید از این مطلب : 322
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : soraya

اجرای احکام مدنی

در ادامه مقاله قبل به بیان احکامی می‌پردازیم که برای اجرای آن نیازی به صدور اجراییه نمی‌باشد:

برای اجرای کدام احکام اجراییه صادر نمی‌شود؟

بر اساس ماده ۴ قانون اجرای احکام مدنی، اجرای حکم با صدور اجراییه انجام می‌شود، مگر اینکه در قانون، ترتیب دیگری تعیین شده باشد اما بر اساس این ماده برخی احکام هستند که برای اجرای آن نیازی به صدور اجراییه نمی باشد، که این موارد عبارتند از:
‌1- در مواردی که دادگاه جنبه اعلامی داشته و نیازمند انجام عملی از طرف محکوم‌ علیه (کسی که رأی به ضرر او صادر شده) نمی‌باشد مانند، دعوی ابطال سند رسمی، در صورتی که حکم علیه خوانده صادر شود، برای ابطال سند، اجراییه دادگاه علیه محکوم صادر نخواهد شد. در این گونه پرونده‌ها، دادگاه با ارسال یک برگ کپی تصدیق (تأیید) شده از دادنامه به اداره ثبت اسناد و املاک مربوطه، دستور ابطال سند مزبور و ثبت در سوابق ثبتی داده می‌شود.
‌2- همچنین در مواردی که سازمان‌ها و مؤسسات دولتی و وابسته به دولت طرف دعوی نبوده ولی اجرای حکم باید به وسیله آنها صورت گیرد صدور ‌اجراییه لازم نیست و سازمان‌ها و مؤسسات مزبور مکلفند به دستور دادگاه حکم را اجرا کنند.
3- در مورد دیگر که اجراییه صادر نمی شود، بر اساس قانون روابط موجر و مستأجر مصوب 76، مربوط به دستور تخلیه املاک استیجاری است که توسط شورای حل اختلاف انجام می‌شود.
* نکته: بر اساس ماده 3 قانون اجرای احکام مدنی، حکمی که موضوع آن معین نیست قابل اجرا نمی‌باشد.
همچنین آرای دیگری وجود دارد که برای اجرای آن نیازی به صدور اجراییه نمی‌باشد:
1- رأی صادره مبنی بر رفع تصرف عدوانی (تصرف اموال دیگران بدون رضایت مالک آن) یا مزاحمت یا ممانعت (خودداری) از حق
2- رد مال (بازگرداندن مال) در محکومیت‌های جزایی، مانند کلاهبرداری
3- گواهی عدم امکان سازش که توسط دادگاه‌های خانواده صادر می‌شود.
وکیل مواد مخدر

آیا قرار رد درخواست اعاده دادرسی در امور مدنی قطعی است؟

منبع: موسسه حقوقی کیانداد



:: بازدید از این مطلب : 338
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : soraya

رأی دادگاه

صرف نظر از دفاع بلاوجه (غیر قابل قبول) وکیل متهم و خود متهم و اقرار صریح و واضح ایشان به انجام موضوع شکایت، دادگاه بنا به دلایل ذیل متهم را مجرم می‌داند.

اول: ناآگاهی به قانون رافع (برطرف کننده) مسئولیت کیفری نیست و نخواهد بود و متهم با توجه به درجه تخصصی در رشته پزشکی و تخصص زنان و زایمان، فردی غیرآگاه از قوانین نمی‌باشد.
دوم: متهم در هنگام معرفی مال دیگری به عنوان مال خود، آپارتمان را به تصرف شاکی داده بود و آگاهی از عدم مالکیت خود داشته است.
سوم: دفاع وکیل محترم که اظهار فرمودند قانون مجازات اشخاصی که مال غیر را به عوض مال خود معرفی می‌نمایند و عدم حکومت ماده 238 قانون مجازات عمومی به لحاظ نسخ (ابطال) قانون، قابلیت استناد ندارد، صحیح نیست، چرا که بر اساس رأی وحدت رویه دیوان عالی کشور، مجازات جرائم در حکم کلاهبرداری به موجب قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری مصوب 1367، مجازات قانونی جرم کلاهبرداری ملکی و جرائم در حکم کلاهبرداری ملکی، با این قانون تعیین می‌شود و نسخ ماده 238 بر اساس همین قانون بوده، ولی قانون مجازات اشخاصی که مال غیر را به عنوان مال خود معرفی می‌نمایند، همچنان استوار است.
بنابراین به نظر دادگاه عمل متهم منطبق و هماهنگ با قانون پیش گفته می‌باشد و حکم به محکومیت آقای دکتر ع.ح به تحمل یک سال حبس تعزیری صادر و اعلام می‌شود.
با توجه به اینکه دادخواست ضرر و زیان ناشی از جرم به این دادگاه ارائه نشده است، دادگاه خود را مواجه و روبرو با تکلیفی نمی‌داند و شاکی به طرح دعوای حقوقی در این مورد راهنمایی می‌شود.
به دلیل عدم بردن مال، محکومیت به جزای نقدی نیز متصور نمی‌باشد.
رأی دادگاه حضوری محسوب می‌شود و ظرف 20 روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در دادگاه تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.
وکیل دادخواست طلاق

نحوه رسیدگی به دادخواست اعاده دادرسی (رسیدگی مجدد)

منبع: درخواست وکیل مجرب



:: بازدید از این مطلب : 522
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : soraya

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه شماره ۱۱۶۱/۹۳/۷ مورخ ۱۸/۵/۱۳۹۳

سؤال 1- نظر به آنکه مطابق ماده۷۴۱ قانون مجازات اسلامی الحاقی۵/۳/۱۳۸۸ در مورد کلاهبرداری مرتبط با رایانه قید شده هر کس به طور غیرمجاز از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن تغییر و... وجه (پول) یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند، آیا منظور از کلمه وارد کردن در متن ماده به طور مطلق است؟ یعنی هرگونه وارد کردن اعم از اینکه کلاهبردار داده‌ها را با این فرض که در دسترس او باشد یا داده‌ها در دسترس او نبوده و با استفاده از فرامین (دستورات) یا افعالی آنها را وارد کند، می‌باشد یا صرفاً عمل وارد کردن ناظر به آن است، که کلاهبردار اطلاعات و داده‌ها را در اختیار نداشته و با استفاده به وسایل متقلبانه اعم از هک کردن یا روش‌های دیگر آنها را تحصیل وارد نماید؟

سؤال 2- در فرض سؤال چنانچه فردی یک عابر بانک را که متعلق به دیگری است سرقت نماید، سپس با مراجعه به باجه خود‌پرداز با وارد کردن رمز که روی کارت نوشته شده است، مبالغ آن را سرقت نماید، آیا امر فوق مشتمل بر یک عنوان که‌‌ همان سرقت است، می‌باشد یا اینکه سرقت همزمان با کلاهبرداری مرتبط با رایانه را نیز شامل می‌گردد؟

نظریه شماره ۱۱۶۱/۹۳/۷ مورخ ۱۸/۵/۱۳۹۳

۱ـ منظور از فعل و عمل وارد کردن، در ماده ۷۴۱ الحاقی مصوب ۵/۳/۱۳۸۸ قانون مجازات اسلامی در فصل مربوط به جرائم رایانه‌ای، وارد کردن داده‌ها به هر ترتیبی است، که منتهی به کسب وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا اشخاص دیگر باشد، اعم از اینکه شخص مذکور قبلاً اطلاعات مربوط به داده‌ها را در اختیار داشته یا به وسایل متقلبانه، اطلاعات مورد نظر خود را کسب نماید.

۲ـ چون ملاک تحقق جرائم مندرج در قانون جرایم رایانه‌ای، استفاده از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی یا حامل‌های داده است و در فرض سؤال به لحاظ اینکه سرقت انجام شده با استفاده غیرمجاز از داده‌های رایانه‌ای و وارد نمودن رمز کارت عابر بانک دیگری صورت گرفته است، موضوع مشمول ماده۷۴۱ الحاقی به قانون مجازات اسلامی (موضوع ماده۱۳ قانون جرایم رایانه‌ای مصوب ۵/۳/۱۳۸۸) می‌باشد.

در چه مواردی قرارهای صادره قطعی نمی‌باشند؟

وکیل انواع مواد مخدر

منبع: موسسه حقوقی کیانداد



:: بازدید از این مطلب : 284
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 7 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : soraya

رأی وحدت رویه شماره 630 هیأت عمومی دیوان عالی کشور مورخ 6/11/1377

موضوع: در مورد مرجع تجدیدنظر جرائم انتسابی، زنای محصنه و محصن

خلاصه پرونده دوم

طبق گزارش مرکز اجرایی امر به معروف و نهی از منکر شهرستان ساوجبلاغ به ریاست دادگستری شهرستان مذکور در تاریخ 6/1/75 مأمورین این ‌مرکز با کسب اجازه مقام قضایی از منزل شخصی به نام آقای پ بازرسی و شش نفر مرد و سه نفر زن را که به صورت نیمه پرهنه در حال انجام منافی ‌عفت (خلاف عفت) بوده‌اند دستگیر نموده و در بازجویی مقدماتی که از ایشان به عمل می‌آید، همگی به جرائم خود و انجام عمل زنا اقرار می‌نمایند.

خانم الف. ش‌ ضمن تشریح جنایات خود اظهار داشته که در ساعت 11 شب به منزل آقای پ رفته و با پوشش غیراسلامی به اتفاق دیگران مجلس ‌حرام تشکیل داده و پس از رقص و لهو و لعب مرتکب عمل زنا و منافی عفت گردیده است.

نامبرده در تاریخ 7/1/76 در دادگاه نیز ضمن تشریح اعمال‌ مجرمانه خود به رقصیدن و نحوه پرداخت وجه برای عمل زنا اقرار صریح و واضح به انجام عمل زنا با آقایان پ و ف نموده و اظهار داشته که شوهر دارد‌ و دو، سه روز قبل با وی همبستر شده است.

دادگاه از وی سؤال کرده شاید دخول نشده است، ولی متهمه گفته است دخول ‌هم شده است، آقای ف نیز اقرار به انجام عمل زنا با متهمه مذکور نموده و آقای پ نیز اقرار به انجام زنا با متهمه الف.ش نموده است، در جلسه دیگر‌ دادگاه متهمه الف.ش اظهار داشته اعترافات قبلی او از ترس بوده و قبول ندارد که زنا کرده باشد.

رأی شعبه 5 دادگاه عمومی هشتگرد

شعبه پنجم دادگاه عمومی هشتگرد پس از رسیدگی و شنیدن اظهارات و دفاعیات متهمین و وکلای ایشان نهایتاً به شرح دادنامه شماره 388 مورخ 5/5/76 در مورد متهمه ردیف خانم الف.ش با توجه به گزارش ‌مرکز اجرایی امر به معروف و نهی از منکر شهرستان ساوجبلاغ و نحوه دستگیری متهمه و پوشش وی حین دستگیری و اعترافات متهمه مذکور در مرکز ‌اجرایی و در جلسات دادرسی مورخ 7/1/76 و 18/1/76 که با داشتن تمام آزادی‌های ممکنه و صحت و سلامتی مزاج و از روی اراده ماوقع (آنچه اتفاق افتاده) را شرح داده و به‌ صراحت و روشنی اقرار بر ارتکاب عمل ناپسند زنا با متهمان آقایان پ و ف نموده، بنا به مراتب شرح داده شده در مجموع علم و یقین به ارتکاب زنا از سوی‌ متهمه حاصل نموده و با توجه به اینکه نامبرده دارای شوهر دائم بوده و امکان جماع (همبستری) با همسرش را نیز داشته است و دارای شرایط احصان (شوهردار) بوده، ‌ضمن انطباق و هماهنگی جرم ارتکابی وی با مواد 63 ‌و64 و بند ب ماده 83 و ماده 105 قانون مجازات اسلامی حکم بر رجم (‌سنگسار) متهمه الف.ش صادر نموده ‌و در مورد هشت نفر متهمین دیگر نیز به شرح منعکس در رأی، حکم لازم را صادر نموده است.
وکیل ثبت شرکتها

مراقبت های بعد از خروج از مراکز ترک اعتیاد

منبع: موسسه حقوقی کیانداد

 



:: بازدید از این مطلب : 315
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 7 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : soraya

رأی وحدت رویه شماره 773 هیأت عمومی دیوان عالی کشور مورخ 20/9/1397

موضوع: با تأیید اینکه آرای قاضی شورا در دعاوی خانوادگی نیز قابل تجدیدنظر در دادگاه عمومی حقوقی می‌باشد.

رأی شعبه سوم عمومی حقوقی

شعبه سوم عمومی حقوقی با رد صلاحیت خویش در مورد این پرونده این چنین رأی صادر نموده است:
«در مورد تجدیدنظرخواهی آقای محمدرضا ... نسبت به دادنامه شماره ۵۷/۱۰۰ مورخ 30/2/1397 صادره از سوی قاضی شعبه ۱۵ شورای حل اختلاف نیشابور که طی دادنامه شماره فوق تجدیدنظرخواه به استرداد و بازگرداندن کلیه اقلام جهیزیه بر اساس سند عادی پیوست و پرداخت هزینه دادرسی به نفع تجدیدنظرخوانده محکوم شده و پرونده ابتدائاً برای رسیدگی به شعبه اول دادگاه خانواده ارجاع گردیده (واگذار شده) و ریاست محترم شعبه اول دادگاه خانواده به شرح دادنامه شماره ۹۷۰۹۹۷۵۱۹۸۹۰۰۹۷۱ مورخ 9/7/1397 و با استدلال مذکور در دادنامه شماره فوق قرار عدم صلاحیت دادگاه خانواده را به شایستگی دادگاه حقوقی نیشابور صادر و پرونده برای رسیدگی به این دادگاه ارجاع گردیده است.

با عنایت به محتویات پرونده و نظر به اینکه خواسته خواهان بدوی و نخستین (تجدیدنظرخوانده) مطالبه و درخواست جهیزیه می‌باشد و نظر به اینکه برابر ماده ۴ قانون حمایت خانواده مصوب سال 1391 رسیدگی به تعدادی از دعاوی از جمله دعاوی مطالبه جهیزیه در صلاحیت اختصاصی دادگاه خانواده قرار گرفته و قانون‌گذار بنا به مصالحی از جمله تخصصی بودن این گونه دعاوی و به جهت حمایت از ارکان خانواده رسیدگی به این دعاوی را در صلاحیت ذاتی و اختصاصی دادگاه خانواده که با حضور و اظهارنظر قاضی مشاور تشکیل می‌گردد، دانسته است و دادگاه‌های حقوقی اصولاً صلاحیت ذاتی رسیدگی به دعاوی مربوط به جهیزیه را نداشته و مفاد و محتوای ماده ۲۷ قانون شورای حل اختلاف ردکننده صلاحیت دادگاه خانواده و مجوزی برای رسیدگی دادگاه‌های حقوقی در رسیدگی به تجدیدنظرخواهی از دعاوی که در صلاحیت ذاتی دادگاه‌های حقوقی نمی‌باشد و همچنین برابر تبصره ۲ ماده ۲۷ قانون شورای حل اختلاف چنانچه رأی مرجع تجدیدنظر در مقام رد صلاحیت شورا باشد، باید به عنوان دادگاه بدوی (نخستین) رسیدگی ماهوی انجام دهد در حالی که دادگاه حقوقی به جهت عدم صلاحیت ذاتی خود در صورت رد صلاحیت شورا، صالح به رسیدگی به دعوی مطالبه و درخواست جهیزیه، آن هم بدون حضور و اظهارنظر قاضی مشاور نمی‌باشد و به جهات مذکور این دادگاه نیز خود را صالح به رسیدگی ندانسته و مستنداً به ماده ۴ قانون حمایت خانواده قرار عدم صلاحیت خود را به شایستگی و اعتبار دادگاه خانواده نیشابور (شعبه اول دادگاه خانواده) که پرونده ابتدائاً برای رسیدگی به آن دادگاه ارجاع گردیده (واگذار شده) را صادر و اعلام می‌نماید و با توجه به اختلاف در صلاحیت، دفتر پرونده از آمار کسر و جهت حل اختلاف به دیوان عالی محترم کشور ارسال می‌گردد.

طلاق بین زن و شوهر با تابعیت متفاوت

وکیل جهیزیه

منبع: موسسه حقوقی کیانداد



:: بازدید از این مطلب : 331
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 7 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : soraya

مرخصی زندانیان بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری

در ادامه مقاله گذشته در مورد مرخصی زندانیان بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری، به بیان شرایط اعطای مرخصی زندانیان طبق آیین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور مصوب 1384 پرداختیم و در این مقاله به ادامه شرایط اعطای مرخصی زندانیان طبق آیین‌نامه اجرایی می‌پردازیم:

اجرای احکام کیفری

شرایط اعطای مرخصی زندانیان بر اساس آیین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تأميني و تربيتي كشور مصوب 20/9/1384
بر اساس ماده 214 آیین‌نامه اجرایی شرایط اعطای مرخصی به زندانیان به شرح زیر می‌باشد:
8- قبولی در آزمون احکام سطح 1و 2 هر یک، 30 امتیاز
9- شرکت در هر دوره کتاب‌خوانی، 20 امتیاز
10- حفظ قرآن به ازای هر جزء، 200 امتیاز
11- انتخاب در جشنواره قرآنی شهرستان، استان و یا کشور و یا کسب رتبه در آن، هر کدام، 100 امتیاز
12- اشتغال به تحصیل در هر یک از مقاطع تحصیلی هر ماه، 20 امتیاز
13- قبولی در هر دوره تحصیلی، 30 امتیاز
14- شرکت در کلاس‌های فرهنگی، هنری و ورزشی در هر ماه، 20 امتیاز
15- شرکت در هر یک از دوره‌های تربیت معلم، آموزش‌یاری یا مربیگری درون زندان، 10 امتیاز
16- دریافت گواهی در هر یک از دوره‌های تربیت معلم، آموزش‌یاری یا مربیگری، 30 امتیاز
17- تدریس در هر یک از امور آموزشی، فرهنگی و ورزشی در هر ماه، 20 امتیاز
18- کسب رتبه در هر یک از جشنواره‌های فرهنگی، هنری یا مسابقات ورزشی اعم از شهرستان، استان یا کشور، 30 امتیاز
19- پذیرش در دانشگاه، 50 امتیاز
20- شرکت در کلاس‌های فنی و حرفه‌ای در هر ماه، 10 امتیاز
21- دریافت گواهی فنی و حرفه‌ای در هر رشته، 50 امتیاز
22- اشتغال به کار در کارگاه‌ها و انجام امور خدماتی داخل زندان در هر ماه، 40 امتیاز
23- شرکت در دوره مهارت‌های اساسی زندگی هر مهارت 5 امتیاز حداکثر، 50 امتیاز
24- دریافت گواهی مربوط به مهارت‌های اساسی زندگی هر مهارت، 10 امتیاز حداکثر، 100 امتیاز

در چه مواردی قرارهای صادره قطعی نمی‌باشند؟






:: بازدید از این مطلب : 339
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 5 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : soraya

نمونه رأی در مورد اعاده دادرسی

قبلاً با شکایت آقای ک علیه آقای غ دایر بر صدور ۵ فقره چک بلامحل با سریال‌های متوالی به شماره‌های ... و... و... و... و... همگی به تاریخ سررسید ۱/۳/۹۰ جمعاً به مبلغ ششصد و پنجاه میلیون تومان از حساب جاری بانک ملی شعبه بلور شهر ری (از یک حساب) در شعبه ۱۰۲ دادگاه عمومی جزایی شهر ری منتهی به صدور دادنامه شماره ۵۱۶۰۱۲۲۸ مورخ ۱/۱۲/۹۰ و محکومیت آقای غ به تحمل دو سال حبس و دو سال محرومیت از داشتن دسته چک گردیده است و شعبه ۶۸ دادگاه تجدیدنظر با استدلال به شرح دادنامه شماره ۲۲۰۰۰۰۶۴۴ مورخ ۲۳/۸/۹۱ از جمله با قید این عبارت (افزون بر اینکه صدور چک‌های متعدد با سریال متوالی از بانک محال‌علیه واحد و با مبالغ متفاوت که در تاریخ واحد صادر گردیده، ملازمه با وعده‌دار یا مشروط یا تضمینی بودن آنها ندارد)، رأی بدوی (نخستین) را تأیید کرده است و با درخواست اعاده دادرسی محکوم‌علیه (کسی که رأی به ضرر او صادر شده) شعبه محترم بیستم دیوان ‌عالی کشور با صدور دادنامه مشروح و مستدل شماره ۱۰۴۴/۲۰ مورخ ۳۰/۱۰/۹۱ و تصریح (تأکید) به اینکه چک‌های موضوع شکایت بدون جنبه جزایی است و با استناد به بند ۶ ماده ۲۷۲ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری ضمن تجویز اعاده دادرسی، پرونده را برای رسیدگی مجدد به شعبه هم‌عرض ارجاع (واگذار) کرده است و شعبه هفتادم دادگاه تجدیدنظر صرفاً صورت‌جلسه تعویض چک‌های طرفین را مستمسک قرار داده و با صدور دادنامه شماره ۹۹۰۰۷۷۷ مورخ ۲۲/۱۲/۹۱ با رد اعاده دادرسی رأی قبلی صادره از شعبه ۶۸ دادگاه تجدیدنظر استان تهران را تأیید کرده است و وکیل محکوم‌علیه با تقدیم لایحه‌ای در چند برگ با اشاره به صورت‌جلسه مورخ ۲۸/۹/۹۰ بین طرفین و ارائه ضمایم لایحه مذکور نسبت به رأی اخیر صادره از شعبه ۷۰ دادگاه تجدیدنظر استان تهران اعاده دادرسی درخواست نموده است که پرونده محاکماتی مربوطه مطالبه و پیوست شده است. لایحه وکیل متقاضی موقع مشاوره خواندن و ضمایم آن ملاحظه و بررسی می‌شود.

رأی شعبه ۲ دیوان‌ عالی کشور

درخواست اعاده دادرسی آقای غ با وکالت آقای پ نسبت به دادنامه شماره ۹۹۰۰۷۷۷ مورخ ۲۲/۱۲/۹۱ شعبه ۷۰ دادگاه تجدیدنظر استان تهران موجه است، زیرا همان‌طور که شعبه ۲۰ دیوان ‌عالی کشور در دادنامه شماره ۱۰۴۴/۲۰ مورخ ۳۰/۱۰/۹۱ استدلال نموده است دادگاه در تشخیص خود از صدور چک بلامحل بند ه ماده ۱۳ قانون صور چک و تبصره بند «ج» ماده ۷ آن را مورد بررسی و توجه قرار نداده است.

ضمن اینکه استدلال شعبه ۶۸ دادگاه تجدیدنظر را در مورد چک‌های متوالی صادره با یک تاریخ از یک حساب را برخلاف عرف و تضمن عقلی صدور چک وعده‌دار مورد تأیید قرار داده است (در صورتی که برای پرداخت مبلغ ۶۵۰ میلیون تومان در سررسید واحد نیازی به صدور ۵ فقره چک نبوده و عقلاً و عرفاً با یک فقره چک قابل پرداخت است)، بنابراین با تجویز اعاده دادرسی مستند به بند ۵ و ۶ ماده ۲۷۲ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری رسیدگی مجدد به موضوع پرونده به شعبه هم‌عرض محول (واگذار) می‌شود.




:: بازدید از این مطلب : 248
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 5 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : soraya

اجرای احکام و اسناد لازم‌الاجرای کشورهای خارجی

‌قرار قبول و رد درخواست اجرای حکم

* بر اساس ماده 174 قانون احکام مدنی، مدیر دفتر دادگاه عین درخواست و پیوست‌های آن را به دادگاه می‌فرستد و دادگاه در جلسه اداری فوق‌العاده با بررسی درخواست و مدارک ضمیمه ‌آن، قرار قبول درخواست و لازم‌الاجرا بودن حکم را صادر و دستور اجرا می‌دهد و یا با ذکر علل و جهات رد درخواست را اعلام می‌نماید.
‌* بر اساس ماده 175 قانون اجرای احکام مدنی، قرار رد درخواست باید به متقاضی ابلاغ شود و نامبرده می‌تواند ظرف ده روز از آن پژوهش (تجدیدنظر) بخواهد.
‌* بر اساس ماده 176 قانون اجرای احکام مدنی، دادگاه مرجع پژوهش و تجدیدنظرخواهی در جلسه اداری فوق‌العاده به موضوع رسیدگی و در صورت وارد بودن شکایت با فسخ رأی (شکستن رأی) پژوهش‌خواسته امر به ‌اجرای حکم صادر می‌نماید و در غیر این صورت آن را تأیید می‌نماید.

‌رأی دادگاه قابل فرجام نخواهد بود. ‌رأی دادگاه قابل فرجام نخواهد بود.

‌اجرای احکام لازم‌الاجرای ایران در کشورهای خارجی

بر اساسا ماده 177 قانون اجرای احکام مدنی، اسناد تنظیم شده لازم‌الاجرا در کشورهای خارجی به همان ترتیب و شرایطی که برای اجرای احکام دادگاه‌های خارجی در ایران تعیین شده قابل اجرا می‌باشد. همچنین نماینده سیاسی یا کنسولی ایران در کشوری که سند در آنجا تنظیم شده باشد، باید موافقت تنظیم سند را با قوانین ‌محل گواهی نماید.

نحوه رسیدگی به اختلافات در اجرای احکام و اسناد خارجی

‌بر اساس ماده 179 قانون اجرای احکام مدنی، ترتیب رسیدگی به اختلافات ناشی از اجرای احکام و اسناد خارجی و اشکالاتی که در جریان اجرای پیش می‌آید، همچنین ترتیب توقیف‌ عملیات اجرایی و ابطال اجراییه به نحوی است که در قوانین ایران تعیین شده است. مرجع رسیدگی دادگاهه‌ای مذکور در ماده 170 می‌باشد.






:: بازدید از این مطلب : 297
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 5 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : soraya

نمونه رأی رابطه نامشروع

موضوع: دلایل اثبات جرم رابطه نامشروع صرف دیده شدن متهمان در معبر (گذرگاه) عمومی، مصداق و نمونه رابطه نامشروع نمی‌باشد.

رأی شعبه ۱۰۳ دادگاه عمومی جزایی بهارستان

در مورد شکایت آقای الف علیه خانم ز و آقای گ دایر بر داشتن رابطه نامشروع، صرف‌ نظر از اینکه یکی از شاهدان شاکی برادرش بوده است، به لحاظ اینکه عبارت یا واژه ترکیبی «داشتن رابطه نامشروع» نیاز به بیان توضیح از سوی شاکی دارد و به طور کلی باید نوع رابطه معین باشد، همان‌طور که ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی به عنوان مثال از تقبیل (بوسیدن)، مضاجعه (همبستر شدن) نام برده، بنابراین صرف ادعای شاکی و اظهارات شاهد دوم یعنی «دیده شدن متهمان در معبر عمومی» را نمی‌توان برای تعلق عنوان رابطه نامشروع به آن کافی دانست از طرف دیگر در مورد شکایت شاکی علیه (م.گ)، (ع.س) و (ن) معروف به (ن.ر) دایر بر ایراد ضرب و جرح (کتک زدن) عمدی با توجه به تحقیقات به عمل آمده به لحاظ عدم کفایت دلایل اثباتی طبق اصل ۳۷ قانون اساسی و بند الف ماده ۱۷۷ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری رأی بر برائت (بی‌گناهی) متهمان (خانم س.ز، م.گ، ع.س و ن.ر) صادر و اعلام می‌نماید، رأی صادر شده حضوری و ظرف بیست روز پس از ابلاغ، قابل تجدیدنظر در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران خواهد بود.

رأی دادگاه تجدیدنظر استان تهران

تجدیدنظرخواهی آقای و.الف نسبت به دادنامه شماره ۱۱۶۵ مورخ ۲۸/۱۲/۹۱ صادره از شعبه ۱۰۳ دادگاه عمومی جزایی بهارستان که تجدیدنظرخواندگان آقای م.گ و خانم س.ز از اتهام رابطه نامشروع برائت حاصل نموده‌اند،که تجدیدنظرخواه به رأی دادگاه اعتراض و جهت رسیدگی به اعتراض به دادگاه تجدیدنظر و این شعبه ارسال و ارجاع شده (واگذار شده)، گرچه قبلاً به علت صدور قرار منع تعقیب توسط دادگاه عمومی جزایی مفاد و محتوای قرار منع تعقیب توسط این دادگاه نقض (شکستن رأی) و برگ ۲۱۴ و برای رسیدگی ماهوی به دادگاه بدوی و نخستین اعاده شده (برگشت داده شده) که مورد بررسی دادگاه قرار گرفته است.





:: بازدید از این مطلب : 342
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : soraya

خلاصه پرونده دوم

در ادامه مقالات قبل در مورد رأی وحدت رویه شماره 744 به بیان خلاصه پرونده دوم می‌پردازیم:

خلاصه پرونده دوم

در پرونده کلاسه ۹۰۰۰۶۷ شعبه سی و هشتم دیوان عالی کشور، دو نفر به اتهام کلاهبرداری توسط دادسرای تهران تعقیب و پس از تفهیم اتهام، درباره آنان قرار بازداشت موقت صادر شده که بر اثر اعتراض متهمان، نسبت به قرار مذکور، پرونده به شعبه ۱۰۵۰ دادگاه کیفری دو ارسال و این شعبه طی دادنامه ۳۵۱ مورخ 20/4/94 با توجه به میزان مالی که از طریق ارتکاب جرم به دست آمده است، رسیدگی به اعتراض را در صلاحیت دادگاه کیفری یک تشخیص و مستنداً به مواد ۲۷۱ و ۳۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ به صدور قرار عدم صلاحیت به اعتبار صلاحیت دادگاه کیفری یک تهران اقدام کرده که پرونده به شعبه پنجم ارجاع (واگذار) و این شعبه طی دادنامه ۱۲۱ مورخ 6/5/94 با این استدلال که حداکثر مجازات قانونی جرم عنوان شده و ارتشاء ده سال حبس تعیین شده است و برابر ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ از مجازات‌های تعزیری درجه چهار محسوب می‌شود، بنابراین موضوع در صلاحیت دادگاه‌های کیفری دو می‌باشد.
پرونده به علت وجود اختلاف به دیوان عالی کشور ارسال شده که پس از ثبت به شعبه سی و هشتم ارجاع و هیأت شعبه پس از خواندن گزارش عضو ممیز و نظریه کتبی آقای دادیار دیوان عالی کشور به اکثریت چنین رأی داده‌اند:

رأی دیوان عالی کشور

با توجه به اطلاق ماده ۳۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری به ویژه در بند «ت» آن که رسیدگی به جرائم مستوجب مجازات تعزیری درجه سه و بالاتر را در صلاحیت محاکم کیفری یک پیش‌بینی نموده است و با عنایت به میزان جزای نقدی مترتب (استوار) به جرم‌های نسبت داده شده به متهمین پرونده که بیش از سیصد و شصت میلیون ریال بوده و درجه سه و بالاتر محسوب می‌گردد، از این رو با تأیید استدلال شعبه ۱۰۵۰ دادگاه عمومی کیفری دو تهران که دادگاه کیفری یک را صالح اعلام نموده و موجه تشخیص داده شده و با فسخ (رد) قرار صادره از شعبه پنجم دادگاه کیفری یک تهران، پرونده جهت ادامه رسیدگی به همان شعبه ارجاع (برگشت دادن) و بدین ‌وسیله اختلاف حاصله بین دو مرجع مذکور حل و رفع می‌گردد.




:: بازدید از این مطلب : 491
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : soraya

انواع کلاهبرداری ثبتی

در ادامه مقاله قبل به بیان دیگر مصادیق و نمونه‌های کلاهبرداری ثبتی (ملکی) می‌پردازیم:

کلاهبرداری ثبتی

4- ثبت ملک دیگری از طریق متقلبانه خیانت یا تبانی:
بر اساس ماده ۱۰۸ قانون ثبت اگر فردی به واسطه‌ی خیانت یا تبانی (همدستی) باعث شود که ملک شخصی به نام دیگری ثبت گردد، کلاهبردار خواهد بود.
5- ظاهرسازی دروغین مالکیت و درخواست ثبت ملکی که در امانت شخصی است:
بر اساس ماده ۱۰۷ قانون ثبت، هر شخصی که امین (امانتدار) ملکی باشد و تحت عنوان مالک درخواست ثبت مالکیت آن ملک را نماید، کلاهبردار محسوب می‌شود.
6- خودداری متقلبانه از قید حق غیر در اظهارنامه‌ی ثبتی:
بر اساس ماده ۱۱۶ قانون ثبت، اگر مالک یک ملک در مورد املاکی که به رهن یا اجاره داده می‌شود، حق مستأجر را در اظهارنامه خود ثبت نکند و حق او را ندهد، کلاهبردار محسوب خواهد شد.
7- معامله متقلبانه معارض:
بر اساس ماده ۱۱۷ قانون ثبت، اگر شخصی معامله‌ی معارض انجام دهد، کلاهبردار ثبتی خواهد بود.
(معامله معارض: هرگاه ملکی یا مالی از سوی مالک، بیشتر از یک بار معامله شده باشد. یعنی اگر فردی به هر صورت، مالک یا مالی را به بیش از یک نفر بفروشد).
در معامله معارض تنها معامله اول قانونی است و دیگر خریداران مال غیر را خریده‌اند و معامله‌ی آنها غیرقانونی است.
مرجع صالح برای طرح شکایت کلاهبرداری ثبتی
* در حوزه‌های قضایی که دادسرای عمومی و انقلاب در آنها دایر و برقرار شده است، مرجع رسیدگی به جرم کلاهبرداری ملکی، دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان محل وقوع و قرارگیری ملک مورد نظر می‌باشد.
* در حوزه‌های قضایی بخش، دادگاه عمومی بخش، صلاحیت رسیدگی به جرم کلاهبرداری ثبتی (ملکی) را دارد.
مدارک لازم برای طرح شکایت کلاهبرداری ملکی
جهت طرح شکایت کلاهبرداری ملکی، تنظیم شکواییه، پرداخت هزینه دادرسی شکایت کیفری، سند مالکیت و هر مدرکی که ثابت کننده شکایت می‌باشد، مورد نیاز است.

وکیل ثبتی



:: بازدید از این مطلب : 329
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : soraya

۴ مورد از خطرات جدی شکر برای سلامتی [چقدر بخوریم ضرر ندارد]

بعضی از قبایل آریائی  از سال ۴۵۰ میلادی اقدام به تربیت زنبور عسل نموده اند و قبل از این تاریخ عسل ثمره زنبورهای وحشی جنگلی بود و آلمانی ها بودند که از تخمیر عسل نوعی آشامیدنی نام مت تهیه می کردند.

تا قرن اول میلادی شواهد تاریخی نشان می دهد که موضوع شکر و نیشکر در دنیای قدیم به درستی شناخته شده نبود،زیرا یکی از طبیبان یونانی می نویسد:در هندوستان یک نوع عسل وجود دارد که از نی تولید می شود،شکل ظاهری آن مانند نمک طعام است و زیر دندان مانند نمک خرد می شود!

سربازهای جنگ های صلیبی به شکر،نام نمک شیرین را داده بودند و از آن به عنوان سوغات استفاده می کردند.

یک طبیب یونانی می نویسد:

نمک هندی از حیث رنگ و سختی مانند نمک طعام است و  از حیث طعم به عسل شباهت دارد.

از قرن دوم میلادی به بعد شکر را شناخته و محل تولید آن را هندوستان می دانستند.بررسی تاریخی نشان می دهد که ایرانیان از نخستین اقوامی بودند که شکر را می شناختند و حتی حدود ۳۳۲ سال قبل از میلاد مسیح،هنگام حمله اسکندر به ایران مورد استفاده  بوده است.همچنین سوابقی از کاربرد واژه شکر در زبان پهلوی و نوشتارهای دوره ساسانیان وجود دارد.

نیشکر یک گیاه منطقه ای گرمسیری است که منشاء آن در گینه نو یافت شد و به تدریج در جزایر اقیانوس آرام و هند پخش شد.اولین تولید کننده شکر از نیشکر هندی ها بودند که در حقیقت ابتدا نیشکر را می جویدند و شیرینی آن را خارج می کردند.

کشورهایی که دارای آب و هوای گرم هستند مثل هند،برزیل،چین،استرالیا و مکزیک تولیدکنندگان معروف این نوع شکر(از نیشکر)هستند.جالب است بدانید بهترین کیفیت این نوع شکر مربوط به آمریکای لاتین و سواحل کارائیب است.

شکری که از چغندر قند به دست می آید مربوط به مناطق با آب و هوای سرد است.شمال غربی و شرق اروپا،شمال ژاپن و اغلب مناطق آمریکا به خصوص کالیفرنیا تولید کننده این نوع شکر هستند.

در ایران در قرن اول هجری تولید شکر از نیشکر در خوزستان معمول بوده و کارگاه های متعدد شکرسازی در آن منطقه وجود داشته است،ابن حوقل سیاح و جغرافیدان عرب در سال ۳۳۱ هجری در کتاب خود به کشت نیشکر در مناطق مختلف خوزستان اشاره می کند.نیشکر در اواخر قرن اول هجری از ایران به مصر و از آنجا به طرابلس و در نیمه اول قرن دوم به اسپانیا و سایر مناطقی که در آن زمان زیر سلطه مسلمین بود منتقل می شود.مهاجرت صنعتگران ایرانی به خصوص تولید کنندگان خوزستانی شکر به مناطق مذکور موجب توسعه صنعت تولید شکر از نیشکر در آن نواحی گردید،به طوری که پس از مدتی شکر سفید مصری رقیبی برای شکر و قند پارسی شد.در اواخر قرن چهارم هجری(دهم میلادی)نیشکر از اسپانیا به جزایر سیسیل ایتالیا راه یافت.

در طول جنگ های صلیبی اروپائیان به تدریج  با دانش،فرهنگ و علوم شرق و از جمله کشت و صنعت نیشکر آشنا شدند و نسبت به توسعه و تکامل آنها اقدام کردند.سپس ۵۰۰ سال قبل از میلاد،فرآیند تهیه شکر توسط تبخیر مایع نیشکر ایجاد شد و روش های تصفیه آن و آسیاب کردن و پودینگ کردن آن خیلی زود گسترش یافت و بعد از قرن ۱۸ تولید مکانیزه آن انجام شد.در سال ۱۵۷۰ میلادی اولین کارگاه تصفیه  شکر خام حاصل از نیشکر در اروپا تاسیس شد.

در سال ۱۷۴۷ اندریاس مارگراف شیمیدان آلمانی به وجود شکر در چغندر قند پی برد.وی پس از قطعه قطعه کردن و خشک کردن چغندر قند در شهر کونرن در کشور اروپایی پروس در آن زمان شروع به کار کرد.در سال ۱۸۱۱ بنژامین دلسرت۱ نخستین کله قند کارخانه قند سازی خود را ساخت و از ناپلئون نیز خواست که پنج مدرسه شیمی قندسازی تاسیس کند که یک سال بعد ۴۰ کارگاه قند سازی در فرانسه پایه گذاری شد.

ایران علی رغم سابقه تاریخی درخشان در تولید قند و شکر سال های سال در این زمینه دچار رکود شد.در سال ۱۲۷۴ هجری شمسی با راه اندازی اولین کارخانه تولید قند و شکر از چغندر در منطقه کهریزک تلاش مجددی در این راستا به وجود آمد.این کارخانه با همکاری یک شرکت بلژیکی تاسیس شد و موجب متداول شدن کشت چغندر قند گردید،اما متاسفانه کارخانه مذکور در سال ۱۲۷۸ هجری شمسی به علت سیاست های دولت روسیه که قیمت قند صادراتی خود به ایران را کاهش داده بود تعطیل شد.احتمال دارد که در آن زمان بروز شایعات عوام فریبانه در میان مردم در مورد مصرف قند نیز در این رویداد موثر بوده است.

گرچه در سال ۱۳۰۹ هجری شمسی کارخانه کهریزک بازسازی و مجددا راه اندازی شد ولی ادامه کار آن دیری نپایید.از حدود سال ۱۳۱۱ به تدریج کارخانه های قند در مناطق مختلف ایران تاسیس شدند به طوری که هم اکنون حدود ۳۴ کارخانه از چغندر قند و ۵ کارخانه از نیشکر کار تولید قند و شکر را انجام می دهند.

از زمانی که محصولات شکر گسترده شد،مصرف آن به میزان ۲۰ درصد افزایش یافته است.در رستوران ها و مجالس انواع نوشیدنی های شیرین،بستنی،شیرینی و شکلات سرو شده که در آنها استفاده چشمگیر از شکر محسوس است .

طبق مطالعات انجام شده،اثرات شکر بر چاقی،بیماری های قلبی،دیابت،پوسیدگی دندان و… مورد بررسی قرار گرفته که به ذکر نکاتی از آن می پردازیم.

● شکر و چاقی

بر اساس نظر انجمن شکر در آمریکا هر گرم شکر معادل یک گرم کربوهیدرات یا پروتئین یعنی چهار کالری انرژی تولید می کند،با این تفاوت که شکر غذا نیست بلکه به غذا افزوده شده و با غلظت بالاتری استفاده می شود.( هر یک پیمانه ۴ گرمی شکر ۱۶ کالری دارد)معمولا غذاهای شیرین چون اغلب با چربی همراه می باشند،کالری بالایی دارند و در نتیجه مصرف آن ها باعث افزایش وزن به ویژه تجمع چربی ها در ناحیه شکم شده و با سایر خطرات همراه است.همچنین مصرف زیاد قند و شکر،مقدار انسولین خون را افزایش داده و منجر به افزایش ذخیره کربوهیدرات و چربی در بدن می شود.

به عنوان یک اصل برای جلوگیری از چاقی مصرف غذاها با دانسیته کالریکی پایین توصیه می شود.زیرا علاوه بر ارزان و در دسترس بودن از ازدیاد وزن نیز جلوگیری می کند.از طرفی تغییرات وزن با تغییرات سن و جنس نیز مرتبط است.برای مثال میزان فعالیت انسان با افزایش سن کمتر می شود و در نتیجه دریافت کالری باید محدود گردد.

به طور کلی اگر میزان کالری ماده غذایی مد نظر قرار گیرد مصرف شکر به اندازه ایجاد طعم و مزه دلپذیر در ذائقه مانع ندارد.

● شکر و بیماری های قلبی

طیق نظر سازمان غذا و دارو آمریکا مصرف کربوهیدرات ها از جمله ساکاروز می تواند با افزایش تری گلیسیرید(چربی)خون همراه باشد که باعث تصلب شرایین و بیماری قلبی می شود.البته در این میان،خصوصیات ژنتیکی نیز باید در نظر گرفته شود.بنابراین به منظور دستیابی به سلامت قلبی،رژیم سرشار از کربوهیدرات های پیچیده و خصوصا فیبر و مصرف کمتر کربوهیدرات های ساده توصیه می شود.رژیم های سرشار از غذاهای پر فیبر دارای مقدار فراوانی از ریز مغذی ها و فیتوکمیکال ها هستند و از بالا رفتن سطح کلسترول خون نیز جلوگیری می کنند.

● شکر و دیابت

مصرف کربوهیدرات ها به ویژه شکر باعث افزایش سطح  انسولین می شود.این امر خصوصا در مردان مسن و زنان یائسه چاقی که مجموعه علایم خطرناکی با نام سندروم ایکس۵ را دارند(شامل افزایش انسولین و افزایش مقاومت نسبت به آن،افزایش تری گلیسرید،افزایش اسید اوریک،فشار خون بالا و کاهش کلسترول خوب خون یا همان HDL)می تواند احتمال ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی-عروقی را افزایش دهد.

● شکر و پوسیدگی دندان

دندانپزشکان معمولا در مورد آثار مصرف کربوهیدرات ها به خصوص قندهای ساده بر دندان،به بیماران خود هشدار می دهند.دریافت کربوهیدرات ها با پوسیدگی دندان ها و ایجاد حفره های دندانی رابطه مستقیم دارد.البته نشاسته و سایر کربوهیدرات های کمپلکس(پیچیده)به دلیل اینکه در دهان تخمیر نمی شوند زیان کمتری دارند.ولی شکر و غذاهای غنی از آن(مثل تافی،آب نبات،کارامل…)وقتی به سطح دندان می چسبند ،منبع غذایی باکتری هایی که در حفره های سطح دندان اجتماع کرده اند را فراهم می کنند و سپس دکستران۶ تولید می کنند که توسط باکتری های دیگر به ماده ای اسیدی تبدیل می شود که مینای دندان و ساختار زیرین آن را تخریب می کند،در نتیجه خطر پوسیدگی زیاد می شود.رعایت بهداشت دندان ها،فلوئوریده کردن آب و استفاده از پاک کننده ها،به ویژه بین وعده های غذایی مثل سیب و هویج از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.

سایر مواردی که درباره شکر ذکر شده و در دست مطالعه و بررسی است عبارت است از اثر بیش فعالی در کودکان،تاثیر بر عملکرد لوزالمعده و کبد و در نتیجه تاثیر بر هورمون های بدن،افزایش علائم سندروم پیش از قاعدگی و افزایش ترس و اضطراب.

● جانشین شدن مواد مغذی با شکر

معمولا این طور استنباط می شود که تنقلات شیرین(آب نبات ها،نوشیدنی های شیرین،بیسکویت،دسرها …)باعث مصرف کمتر میوه ها،سبزی ها و به طور کلی ویتامین و مواد معدنی می شود.این مسئله در میان نوجوانان اهمیت بیشتری می یابد.برای مثال آنها نوشیدنی های شیرین(نوشابه ها،شربت ها)را تا دو برابر بیشتر از شیر مصرف می کنند که این مساله خصوصا در دختران باعث کاهش دریافت کلسیم و افزایش خطر بیماری هایی چون پوکی استخوان،دیابت،بیماری قلبی…می شود.

مطالعات نشان داده که افزایش مصرف شکر باعث کاهش دریافت ویتامین های B6 ،Eتیامین و نیاسین شده و منجر به کاهش دریافت آهن و روی نیز می شود.

● چه میزان شکر مصرف کنیم؟

براساس نظریه سازمان غذا و داروی آمریکا،مصرف شکر به ۶ قاشق مرباخوری در روز باید محدود شود.یعنی حدود ۶ تا ۱۰ درصد کالری به شکر و مواد حاوی آن اختصاص یابد.اگر میزان انرژی ۱۶۰۰ کالری است تا ۶ پیمانه ۵ گرمی و اگر ۲۲۰۰ کالری است تا ۱۲ پیمانه ۵ گرمی.(از تقسیم وزن شکر بر حسب گرم به ۴ تعداد پیمانه ۵ گرمی به دست می آید)ولی اخیرا مصرف شکر و فرآورده های آن در میان آمریکایی ها به حدود روزانه ۲۰ پیمانه ۵ گرمی افزایش یافته است.

به طور کلی در صورتی که تناسب و تعادل بین دریافت کالری و مصرف کالری رعایت گردد،شکر مشکلی ایجاد نمی کند.اما مصرف بی رویه و یا زیاده روی در مصرف می تواند در افزایش بیماری های قلبی و عروقی،دیابت و در نهایت کاهش طول عمر نقش داشته باشد.

شکر بسته بندی



:: بازدید از این مطلب : 254
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : soraya

روشهای تولید قند

قند به دو روش زیر تولید می گردد:

1- قند حبه:

نخست شکر،کمی آسیاب شده و با افزدن بخارآب به آن در قالب های مخصوص پرس و بصورت مکعب درمیآید تا پس از عبور از تونل خشک کن بسته بندی گردد (متاسفانه در مواردی از ماده بلانکیت جهت سفید کردن قند استفاده می گردد که برای سلامت افراد به شدت مضر و باعث جذب بیشتر قند خون و در نهایت دیابت و همچنین بروز اختلال در دستگاه گوارش با تاثیر بر پرزهای معده و روده و زمینه‌ساز سرطان‌های گوارشی، بروز برخی اختلالات استنشاقی، پوستی و چشمی می گردد).

2- قند کله:

به دوگونه پخت و پرس تولید شود.

 الف: قند کله به روش پخت (سنتی): در این روش در مرحله پخت یا آماده شدن چاشنی ابتدا برای جوشیدن محلول آب شکر، محلول در معرض حرارت زیاد و مستقیم قرار میگرد که این عمل باعث زرد شدن چاشنی می گردد که متاسفانه معمولا تولید کنندگان این نوع قند جهت سفید شدن قند ، مقداری بلانکیت به چاشنی اضافه می کنند که برای انسان بسیار مضر است و باعث جذب بیشتر قند خون می گردد که در نهایت دیابت را به همراه خواهد داشت، پس از این مرحله چاشین داخل قالب های مخروطی شکل ریخته شده و در دستگاه سانتریفوژ قرار میگیرد تا شیره های اضافی آن خارج گردیده و پس از آن جهت خشک شدن داخل گرم خانه میشود تا قند خشک گردیده و آماده مصرف گردد.

ب: قند کله به روش پرس: این قندها که همان قندحبه است مستقیما از شکر خالص تولید می شود. شکر را ابتدا پودر کرده و با افزودن بخارآب ، داخل قالب هایی از جنس تفلون و بشکل مخروط (شبیه قندکله)پرس میکنند. قند کله پرس شده پس از خروج از قالب داخل گرمخانه برای خشک شدن قرار میگیرد. سطح انتهایی این قندها کاملا صاف میباشد، درصورتی که در قندکله تولید شده بروش پخت بعلت سانتریفیوژ شدن و خروج شیره قند،کمی تورفتگی دارد. از طرفی طعم قندکله پرسی همان طعم شکر بوده و باخوردن و مقایسه طعم به راحتی می توان آنرا از قندکله پخت شده تمیز داد. این قند معمولا از قندکله پخت شده تیره تر می باشد.قندکله پرس شده را پس از خشک شدن خردکرده و بعنوان قند شکسته در بازار عرضه میکنند. (متاسفانه در مواردی از ماده بلانکیت جهت سفید کردن قند استفاده می گردد که برای سلامت افراد به شدت مضر و باعث جذب بیشتر قند خون و در نهایت دیابت و همچنین بروز اختلال در دستگاه گوارش با تاثیر بر پرزهای معده و روده و زمینه‌ساز سرطان‌های گوارشی، بروز برخی اختلالات استنشاقی، پوستی و چشمی می گردد).

روش تولید قند کله شکسته دلوین:

قند دلوین به روش پخت تهیه می گردد و تفاوت اصلی آن در مرحله پخت یا آماده شدن چاشنی آن است در این روش نخست محلول آب شکر چند مرحله فیلتر شده(یازده مرحله) و آنگاه پخت در محیط خلاء انجام میگیرد بنابراین چاشنی در درجه حرارت پایین تر(حدود 80 درجه سانتیگراد) آماده و در قالبهای آلمینیومی مخروطی شکل تخلیه می شود. در این روش چون چاشنی در درجه حرارت پایین تر آماده شده، رنگ آن تغییر نکرده و سفید (همرنگ شکر استفاده شده) باقی میماند.

علاوه بر این با فیلتر شدن محلول آب و شکر، کوچکترین ناخالصی از آن جدا شده و چاشنی کاملاً تمیز وارد قالب میشود. پس از کمی سرد و سفت شدن چاشنی، جهت خارج کردن شیره از داخل قند و ایجاد حالت اسفنجی، قالبهای قند را داخل دستگاه سانتریفوژ گذاشته و با استفاده از نیروی گریز از مرکز، شیره سفید رنگ از سر کله قند خارج می گردد در این صورت ثابت بودن سرعت، با افزایش مدت زمان چرخش سانتریفیوژ، مقدار بیشتری شیره خارج و قند اسفنجی تر می شود تا هم زودتر خشک شده و هم دارای قابلیت استفاده بهتر بخصوص برای صرف چای باشد. پس از سانتریفیوژ، قند کله از قالب ها خارج و جهت خشک شدن داخل گرم خانه می شود.

درجه حرارت گرم خانه و زمان نگهداری قندها، ارتباط مستقیمی با هم داشته و معمولا درجه حرارت بین 60 تا 80 درجه بوده و زمان نگهداری از 12 تا 20 ساعت متغیر است در این حالت قند تقریباً خشک شده و پوسته آن نیز زرد نمی گردد، قند کله تولید شده به این روش دارای طعم و مزه بهتر بوده و معمولاً شیرین تر است و طبع ایرانی بیشتر آن را می‌پسندد (ما در مراحل تولید از هیچگونه موادی افزودنی مانند بلانکیت و غیره استفاده نمی کنیم) در آخر نیز توسط دستگاههای اتوماتیک قند کله خرد شده و در بسته بندی های مختلف بسته بندی میگردد. لازم به ذکر است کلیه مراحل تولید بصورت کاملاً مکانیزه و بهداشتی انجام می‌پذیرد.

 قند بسته بندی



:: بازدید از این مطلب : 280
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : soraya

فواید و خواص گیاه نیشکر

نیشکر دارای ساقه ضخیم و بند بند است و قسمت داخلی ساقه آن لیفی و حاوی مقادیر زیادی عصاره شکر می‌باشد. نیشکر سرشار از قند است.آب نیشکر که سرشار از مواد مغذی ضروری می باشد، بسیار سالم است آب نیشکر که نوعی نوشیدنی انرژی زای طبیعی است جایگزین خوب نوشیدنی های تهیه شده سرشار از قند است. در اینجا خواص نیشکر را شرح می دهیم.
نیشکر چه خواصی دارد؟

مدتی است دستگاه‌هایی به بازار آمده که به واسطه پرس کردن نی‌های شکر،آب نیشکر در مقابل دید مشتری استخراج و به صورت لیوانی یا درون بطری های بزرگ عرضه می شود و این روزها درخصوص خواص تغذیه ای و درمانی این نوشیدنی تبلیغات زیادی می‌شود و اغلب فروشندگان ادعا می کنند شربت نیشکر برای افراد دیابتی مفید و قند آن از شکر معمولی کمتر است،

 اما تا چه میزان می توان به این گفته ها اعتماد کرد؟متخصص تغذیه و رژیم درمانی در این خصوص می‌گوید: نیشکر در مناطق گرمسیری از جمله جنوب شرقی آسیا رویش دارد. برزیل در رتبه اول و هندوستان در رتبه دوم کشت نیشکر قرار دارد.

 در هندوستان آب نیشکر یکیاز نوشیدنی‌های محبوب مردم این کشور به شمار می‌رود که به صورت متداول استفاده می‌شود ولی در ایران بیشتر از فرآورده‌های حاصل از نیشکر همچون شکر سفید، شکر زرد و شکر قهوه‌ای یا سرخ استفاده می‌کنند که البته بتازگی شاهد تولید آب نیشکر و طرفداران آن هستیم.

قند نیشکر از چغندر کمتر است؟

برخی تولیدکنندگان، نیشکر را پرخاصیت‌تر از چغندر قند معرفی می‌کنند و این روزها هم با ورود دستگاه‌های آب نیشکرگیری بر این تبلیغات افزوده شده و ادعاهایی مبنی بر این که قند نیشکر از چغندر قند کمتر است مطرح است.

 وی در این باره می‌گوید: قند نیشکر همچون چغندر قند از ساکاروز بوده و مزه شیرینی داردو برای تهیه شکر و شیرین کردن برخی محصولات خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و قند و شکر نیشکر در مقایسه با قند و شکر چغندرقند از نظر میزان مواد قندی و خواص تغذیه‌ای با یکدیگر تفاوت چندانی ندارند.

 البته در مقایسه، میزان ویتامین B نیشکر درصدی بیشتر از چغندرقند است که تاثیر تغذیه‌ای قابل توجهی ندارد.

فواید و خواص گیاه نیشکر

آب نیشکر خواص تغذیه‌ای آبمیوه را دارد؟

برخی خانواده‌ها آب نیشکر را همچون آبمیوه یک نوشیدنی مغذی می‌دانند و آن را در حجم زیاد خریداری کرده و به صورت روزانه میل می‌کنند و حتی بیماران دیابتی هم از آن استفاده می‌کنند.

متخصص تغذیه در این خصوص می‌گوید آب نیشکر حاوی مقادیری ترکیبات مغذی و مفید است،اما خواصی همپایه آب میوه ها و سبزیجات ندارد و افراد مبتلا به دیابت نباید در مصرف آن زیاده روی کنند و محدودیت در مصرف آن مانند مصرف شکر و قند چغندر الزامی است و مصرف روزانه این نوشیدنی برای افراد سالم و حتی کودکان به دلیل میزان قند بالایی که دارد به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

به طب سنتی اعتماد کنیم؟

در کتب طب سنتی آمده است نیشکر و آب آن به صورت داروی مفرد یا در ترکیب با سایر گیاهان دارویی برای درمان برخی بیماری‌ها استفاده می‌شود.

حتی در طب سنتی بعضی کشورها آمده است آب نیشکر ادرار آور است و بر این عقیده هستند که این نوشیدنی سبب عملکرد بهتر کلیه و جریان ادرار می‌شود و علاوه بر نیشکر ریشه،برگ و ساقه آن هم کاربرد دارویی دارد و در بسیاری کشورها از نیشکر به عنوان داروی تقویت‌کننده میل جنسی، ملین، تسکین‌دهنده، ضدعفونی‌کننده و نیروبخش استفاده می‌شود، اما چه میزان گفته های طب سنتی قابل اعتماد است؟
 پزشک و متخصص طب سنتی در این گفتگو می‌گوید:مزاج آب نیشکر گرم و تر است و این نوشیدنی از دیدگاه طب سنتی برای تقویت سیستم ایمنی، معده، قلب، قدرت جنسی و اعصاب مفید است و برای رفع سرفه های خشک و نرمی سینه موثر بوده و رفع کننده خلط سوداست.به گفته این متخصص جذب قند آب نیشکر همچون چغندر قند آسان و سریع است

فواید و خواص گیاه نیشکرو پس از انجام فعالیت‌های جسمی و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گرما، مصرف آن باعث می‌شود تا آب و انرژی بدن به سرعت تامین شود، اما مصرف این نوشیدنی به دلیل قند بالایی که دارد برای مبتلایان به دیابت و افراد چاق توصیه نمی‌شود.

 پژوهشگر طب سنتی نیز درخصوص خواص درمانی نیشکر از دیدگاه طب سنتی می‌گوید: نیشکر به دلیل داشتن پتاسیم ادرارآور بوده و پاک کننده کلیه و مثانه است و سوزش ادرار را رفع می‌کند، اما نفاخ است و برای مبتلایان به سل، اسهال، دل پیچه و صفراوی مزاج‌ها بخصوص اگر در حین گرسنگی شدید مصرف شود مضر است.

شکر نیشکر از دیدگاه طب سنتی

به گفته پزشک و متخصص طب سنتی اگر آب نیشکر را به صورت سنتی در دیگ های بزرگ مسی قلع اندود شده در معرض حرارت ملایم بجوشانند تا آب آن تبخیر و تغلیظ شود، خمیر شکر سرخی به دست می آید که خواص تغذیه ای و درمانی خوبی دارد.

 متخصص تغذیه درخصوص شکر قهوه ای که در برخی عطاری ها و مغازه ها بدون داشتن مجوز برای مصارف درمانی به فروش می‌رسد می‌گوید:
فرم غیرتصفیه شده شکر قهوه‌ای نیشکر حاوی ترکیبات پلی فنولی مختلفی است که همین ترکیبات علت بخشی از رنگ آن بوده و خواص درمانی آن را سبب می‌شود، اما چون این شکر تصفیه شده نیست با وجود خواص درمانی، بار شیمیایی و سمیت بالایی دارد و نباید مورد استفاده خوراکی قرار گیرد.
البته به روش دیگری هم شکر قهوه‌ای را تولید می‌کنند و آن استفاده از ملاس است.ملاس پساب سوم حاصل از تصفیه شکر است که بسیار چسبناک و قهوه‌ای رنگ بوده و ذرات کریستالی شکر سفید را با آن سرخ می‌کنند.
این شکر خواص درمانی ندارد و اگر به صورت دارو مصرف شود سبب افزایش شدید قند خون و تضعیف حافظه می‌شود. برخی انواع شکرهای قهوه‌ای کارخانه‌ای به این روش تولید می‌شود و مصارف آن مشابه شکر سفید است.

خواص درمانی آب نیشکر چه میزان است؟

طب نوین درخصوص خواص درمانی آب نیشکر می‌گوید در آب نیشکر ترکیبات فلاونوئیدی و فنولی زیادی شناسایی شده است.

 این ترکیبات خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی دارند و می‌توانند سلول های بدن را از آسیب ناشی از رادیکال های آزاد محافظت کردهو از بسیاری بیماری‌های مزمن پیشگیری کنند، اما چون مطالعات بالینی انجام یافته درخصوص ترکیبات و اثرات نیشکر بر بیماری‌های مختلف ازجمله کم‌خونی، دیابت، بیماری‌های کبدی و…

فواید و خواص گیاه نیشکربسیار محدود است، تائید علمی اثرات مفید نیشکر به عنوان درمان کمکی، به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

 خواص نیشکر :

از آن جا که شاخص گلیسمی آن پایین است در سالم نگه داشتن بدن مفید است.آب این گیاه در جلوگیری از سرماخوردگی، آنفلوآنزا و گلودرد موثر است.از آن جا که این گیاه حاوی قند طبیعی است برای بیماران دیابت به جز بیماران دیابت ۲ که باید مصرف خودشان را محدود کنند،مانعی ندارد.

 طبیعت قلیایی آن باعث می شود، آب آن به بدن کمک کند تا در برابر سرطان پروستات و سینه مقابله کند.نیشکر گلوکز بدن را تامین می کند و به عنوان Glycogen ذخیره شده در صورت نیاز، به انرژی تبدیل می شود. بنابراین یکی از بهترین منابع انرژی به حساب می آید.

 پس از انجام دادن فعالیت های جسمی و قرار گرفتن در معرض حرارت به مدت طولانی مصرف آب این میوه باعث می شود تا آب بدن به سرعت تامین شود.این گیاه معده، کلیه، قلب، چشم و مغز را تقویت می کند.نیشکر، به عملکرد راحت کلیه ها کمک می کند.

 برای سرعت یافتن بهبود پس از یرقان آب نیشکر مصرف کنید.کربوهیدرات موجود در آن برای انرژی بخشیدن به بدن کمک می کند.پتاسیم بالا در نیشکر برای سیستم گوارش و هضم غذا موثر است.جویدن نیشکر، نوعی ورزش دندان به حساب می آید و باعث تقویت، طول عمر و تمیزی آن ها می شود.نیشکر برای افرادی که قصد افزایش وزن دارند می تواند مفید باشد.
خرید قند بسته بندی



:: بازدید از این مطلب : 288
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : soraya

مراحل توليد شكر از نيشكر

 مراحل توليد شكر از نيشكرگرچه تا حدي مشابه مراحل توليد شكر از چغندر است، اما خوصوصيات اين صنعت به گونه اي است كه براي شناخت اصول آن نياز به كتابي جداگانه است با اين وجود، در اينجا به هدف آشنايي اوليه با صنعت مذكور به اختصار مطالبي بيان مي شود . اين صنعت را ميتوان در دو بخش مورد مطالعه قرار داد:

1-توليد شكر خام

2-تصفيه شكر خام و تهيه شكر سفيد از آن

برداشت و انبار كردن نيشكر

گياه نيشكر (sugar cane)در مناطق گرمسيري كشت مي شود، مقدار قند نيشكر اغلب در حد 15-10درصد و در مواردي تا 17 درصد مي باشد .برداشت نيشكر با روش دستي يا با دستگاههاي مخصوص امكان پذير است .در برخي موارد قبل از برداشت، برگهاي نيشكر را مي سوزانند .پس از برداشت، نيشكر به كارخانه حمل مي شود بر خلاف چغندر قند، نيشكر قابل انبار كردن و ذخيره سازي در كارخانه نيست و مواد قندي آن سريعا"در اثر نگهداري دچار تجزيه مي گردند و وزن نيشكر در اثر از دست دادن رطوبت كم مي شود . هرچه نيشكر به صورت تازه تر به مصرف كارخانه برسد، بهتر خواهد بود، لذا معمولا"كارخانه ها محلي براي نگهداري نيشكر به منظور مصرف در روزهاي بعد نداشته و نيشكر تحويلي، در همان روز به مصرف مي رسد . نيشكر وارد شده به كارخانه پس از توزين، روي دستگاه تفاله مخصوص تخليه مي گردد و به سمت محل فرآيند انتقال مي يابد .

شستشوي نيشكر

شستشوي نيشكر ساده بوده و در مقايسه با شستشوي چغندر به آب كمتري نياز دارد . ضمن حركت نيشكر توسط تفاله با پاشيدن آب بر روي آن شستشو انجام مي گيرد . آب گل آلود حاصل از شستشو، از طريق روزنه هاي نقاله خارج شده و به فاضلاب مي رود، در اين آب مقداري مواد قندي وجود دارد كه به عنوان ضايعات شستشوي نيشكر به حساب مي آيد. با استفاده از آهنرباي مخصوص قطعات كوچك آهني همراه با نيشكر نيز جدا سازي مي شوند.

 عصاره گيري از نيشكر

براي عصاره گيري نيشكر را بايد آماده كرد، در عمليات آماده سازي نيشكر دستگاههاي متفاوتي مورد استفاده قرار مي گيرد . از جمله دستگاه برش نيشكر (cane cnife) دستگاه خرد كن (crusher) و دستگاه شريدر (shredder).

دستگاه برش نيشكر، شامل يك يا دو سري تيغه برنده است كه در بالاي نقاله نيشكر نصب شده ونيشكر را به قطعات كوچك برش مي دهند. پس از آن قطعات نيشكر وارد دستگاه خرد كن يا شريدر شده وكاملا"خرد و ساختمان آنها متلاشي مي شود .دستگاه خرد كن شامل دو غلتك پر قدرت است كه در سطح آنها شيارهاي عميق وجود دارد. قطعات نيشكر با عبور از بين دو غلتك مذكور كاملا" خرد شده آماده عصاره گيري مي شوند. در برخي از كارخانه ها از دستگاه شريدر براي متلاشي ساختن ساختمان اوليه قطعات نيشكر استفاده مي شود، اين دستگاه شامل پره هاي برنده گردان است كه با ورود قطعات نيشكر به آن كاملا" آنها را خرد و متلاشي مي سازند. مجموعه سيستم استخراج عصاره از نيشكر به نام تاندم (tandem)خوانده مي شود.

قسمت كمي از عصاره در قسمت كراشر جداسازي مي شود، اما بخش اصلي عصاره گيري در آسياب هاي (mills)مخصوص انجام مي گيرد، تعداد اين آسيابها بر حسب نوع دستگاه عصاره گير بين 3 تا 6 آسياب بوده و آسيابهاي مذكور سه غلتكي هستند. قطعات خرد شده نيشكر از آسيابي به آسياب بعدي رفته و ضمن فشرده شدن در بين غلتكها از آنها عصاره گيري مي شود. معمولا"عصاره گيري در آسياب اول تنها با فشرده سازي بين غلتكهاست، اما در عصاره گيري در آسيابها ي بعدي گذشته از فشرده سازي، استفاده از جريان محلول قندي يا آب نيز براي كمك به استخراج صورت مي گيرد. شربتي كه از كراشر و آسياب اول و آسياب دوم خارج مي شود با هم مخلوط شده و به عنوان شربت مخلوط mixedjuice) و به قسمت تصفيه منتقل مي گردد.براي استخراج قند از نيشكر در آسيابهاي بعدي جرياني غير هم جهت از آب (شربت)و نيشكر خرد شده برقرار مي شود، بدين ترتيب در آخرين آسياب، بر روي نيشكر قبل از قرار گرفتن در بين غلتكها، آب پاشيده مي شود تا با خيس شدن نيشكر امكان بهتري براي استخراج قند باقي مانده در آن فراهم گردد. شربت خروجي از آسياب آخر، بر روي نيشكري كه مي خواهد به آسياب قبلي وارد شود پاشيده مي شود و به همين ترتيب، شربت خروجي از آن آسياب نيز بر روي نيشكري كه مي خواهد به اسياب قبل از آن وارد شود، پاشيده مي شود. به اين ترتيب در نهايت در آخرين آسياب، نيشكر عصاره گيري شده يا باگاس (bagasse)خارج مي شود و شربت نيز در نهايت از آسياب دوم بيرون مي رود و با مخلوط شدن با شربت خروجي از آسياب اول و كراشر به مرحله تصفيه منتقل مي شود. در باگاس خروجي از آسياب آخر، مقدار كمي قند باقي مي ماند و پلاريزاسيون آن به حدود 4-5/1درصد مي رسد.در اين روش با توجه به خرد شدن نيشكر و پاره شدن سلولهاي آن به منظور كاهش ورود مواد صمغي و ناخالصيهاي نامطلوب به شربت، بهتر است كه آب ورودي به سيستم دماي بالاتر از 60 درجه سانتيگراد نداشته باشد. قسمت عمده تركيبات تشكيل دهنده باگاس الياف سلولزي (fiber) است. از جمله كاربردهاي اين ماده در صنايع كاغذ سازي، خوراك دام، تهيه تخته هاي نئوپان و به عنوان سوخت مي باشد. در برخي كارخانه ها باگاس خروجي از آسيابها را تحت تاثير پرس حلزوني قرار مي دهند تا باگاس با رطوبت كمتر و درصد قند (پلاريزاسيون) كمتر حاصل شود و ضايعات قندي آن كاهش يابد.

شربت خام نيشكر كه از عصاره گيري بدست مي آيد، رنگ سبز مايل به خاكستري يا سبز تيره داشته و ph آن غالبا" حدود 4/5-2/5 مي باشد. با توجه به متغير بودن تركيبات نيشكر، تركيبات تشكيل دهنده شربت خام نيز متغير است، براي مثال و به عنوان نمونه حدود 12-9درصد قند ساكاروز، حدود 4/3-2/1 درصد قند انورت و حدود1/2-1 درصد مواد معدني مانند فسفاتها، كلرورها، سيليكاتهاي سديم ، پتاسيم ، كلسيم و مواد ديگري مانند صمغها،آلبومين،واكس،مواد رنگي،ذرات بسيار ريز باگاس (bagacillo)،ذرات شن،ماسه،خاك و......مي تواند در آن وجود داشته باشد. همچنين اغلب درجه خلوص آن 85-81ودرصد آب آن 88-85 (بريكس 15-12)مي باشد.

استفاده از فرايند انتشار براي عصاره گيري از نيشكر (Diffusion process)

اين روش به عنوان روشي نسبتا" جديد براي استخراج قند از نيشكر به جای استفاده از آسيابها مطرح شده است. روش مذكور نسبت به كاربرد آسيابها، به هزينه و سرمايه گذاري كمتري نياز دارد. شيوه كار تقريبا" مشابه ديفيوزرهاي مداوم دي.دي.اس (D.d.s)،بي.ام.آ(B.m.a)،دي اسميت (De Smet)،ساتورن (saturne)و اف.اس. (F.s. )ميتوان اشاره كرد.

در ديفيوزرهاي مذكور جرياني غير هم جهت از آب گرم و قطعات نيشكر برقرار مي شود و با استفاده از خاصيت انتشار در اثر اختلاف غلظت داخل و خارج سلولهاي نيشكر و فشار اسمزي بوجود آمده ،قند موجود در نيشكر استخراج مي شود. در اين روش لزومي ندارد كه نيشكر به قطعات خيلي ريز و متلاشي شده تبديل شود،بلكه كافي است به قطعات كوچك يا حداكثر 4 اينچ تبديل شده و به ديفيوزر وارد شود. براي استخراج بهتر قند از قطعات نيشكر،دماي آب ورودي به ديفيوزر را حدود 75-65 درجه سانتيگراد در نظر مي گيرند،اين دما موجب كشتن سلولهاي زنده و غير فعال شدن ديواره سلولهاي نيشكر شده و استخراج قند به سهولت انجام مي شود،در دماهاي كمتر از 65 درجه سانتيگراد گذشته از نامطلوب بودن عمل استخراج قند و ضايعات قندي حاصل از باقي مانده قند در باگاس، احتمال فعاليتهاي ميكروبي فزوني مي يابد. با استفاده از فرآيند مذكور بيش از 97 درصد قند موجود در نيشكر استخراج ميشود،كه در روش اشتفاده از آسيابها،كمتر قابل دستيابي است. درجه خلوص شربت حاصل در اين روش نيز بيشتر است. البته با توجه به استفاده از دماي بالا،حل شدن و ورود مواد صمغي و مومي نيشكر به شربت بيشتر مي شود كه از عوامل افزايش ويسكوزيته شربت و پختها هستند.

توزين شربت خام

نيشكر براي كنترل دقيق ميزان قند وارد شده به فرآيند و محاسبه ضایعات و كنترل فرايندهاي بعدي، اين نياز وجود دارد كه شربت خام حاصل از مرحله شربت گيري، قبل از انتقال به مرحله تصفيه، توزين شود. عمل توزين معمولا"به حالت غير مداوم انجام نمي شود، بلكه با استفاده از ترازوهاي خودكار مانند ترازوي ماكسول (Maxwell-Boulgene Weigher)و يا ترازوي هو –ريچاردسون (Howe-Richardson scale)انجام مي شود.

آهك زني به شربت خام نيشكر (Liminig of cane juice)

با توجه به ناخالصيهاي موجود در شربت خام نيشكر،يكي از راه هاي جدا سازي اين مواد از روش آهك زني است. در اثر آهك زني كه به صورت افزودن شير آهك انجام مي شود، ضمن خنثي شدن حالت اسيدي شربت،بسياري از ناخالصيها، آماده رسوب كردن مي شوند. در برخي از كارخانه ها به جاي مقداري از آهك و يا كل آن از منيزيم يا تركيبات منيزيم و در برخي موارد از ساكارات براي تصفيه شربت خام استفاده مي شود. روشهاي آهك زني نيز متفاوت است و آهك زني به صورت سرد،گرم،آهك زني مرحله به مرحله و دو بار گرم كردن fractional Liming and double heating)انجام مي گيرد، اما به نظر مي رسد روش آهك زني سرد (cold liming)در اين مورد مناسب تر باشد. مقدار شير آهك مصرفي براي آهك زني به شربت خام نيشكر،بسيار كمتر از آهك مصرفي براي شربت خام چغندر قند است. علت آن است كه ميزان قند انورت در شربت خام نيشكر بالا است و اگر در شربت پس از آهك زني،آهك اضافي باقي بماند با قندهاي انورت واكنش داده و ايجاد نمكهاي محلول مي كند كه در افزايش رنگ و ويسكوزيته شربت مؤثر هستند و از طرف ديگر چنانچه دماي چنين شربتي بالا رود وجود حالت قليايي زياد، موجب تشديد انورسيون در شربت نيز مي شود. به همین دلیل مقدار شیر آهک که با بومه حدود 15تهیه می شود،در حدی به شربت خام زده می شود که ph شربت را از حدود 5/4-5/2به حدود 8/5-8 برساند وphبالاترنرود. در روش آهک زنی سرد، پس از افزودن شیر آهک به شربت حدود 15تا20 دقیقه زمان داده می شود سپس شربت را با عبور دادن از مبدلهای حرارتی به دمای حدود 107-104 درجه سانتیگراد می رسانند و به قسمت ته نشین سازی ناخالصیها منتقل می کنند.گرم کردن شربت،ویسکوزیته آنرا کاهش داده و موجب تسریع ته نشینی ناخالصیهامی شود.

ته نشین سازی ناخالصیها و زلال سازی شربت نیشکر Clarification of cane juice)

برای ته نشینی مناسب مواد غیر قندی و حفظ حداکثر ساکاروز در شربت و کاهش قند وارد شده به گلهای ته نشین شده، وجود انیدرید فسفریک (P2O5) در شربت اهمیت زیادی دارد. چنانچه این ماده در شربت نیشکر کمتر از 300 (ppm) باشد، ته نشینی ناخالصیها بخوبی صورت نمی گیرد. به عبارت دیگر ماده فوق می تواند در شربت ایجاد فسفات کلسیم نامحلول (tri-clacium phosphate) کرده که دارای جذب سطحی مناسب است و ضمن رسوب کردن، ناخالصیهای زیادی را به خود جذب کرده ورسوب می دهد. معمولا" در صورتی که در شربت مقدار کافی (P2O5) نباشد، قبل از مرحله آهک زنی به شربت اضافه می شود. ترکیب مذکور به صورت اسید فسفریک (55درصد P2O5 )یا به صورت منو کلسیم فسفات (48درصدP2O5 ) به شربت اضافه می شود که می تواند در شربت ایجاد تری کلسیم فسفات کنند. در برخی موارد مستقیما"تری کلسیم فسفات به صورت کود فسفات به شربت اضافه شود. گذشته از روشهای فوق به منظور تسریع ته نشین شدن ناخالصیها ممکن است قبل از ورود شربت به دستگاه ته نشین کننده یا کلاریفایر، مواد شیمیایی فعال سطحی با نام تجاری سپاران (Separan.A.P.30) یا هداگ Hodag Flocculants) به شربت افزوده می شود.پس از ته نشینی ناخالصیهای شربت در کلاریفایر، شربت زلال جدا شده به مرحله بعد می رود و گل ته نشین شده نیز غالبا" توسط صافیهای خلا گردان (rotary vacuum filter) صاف شده و شربت باقی مانده در آن تا حد امکان جدا سازی می شود. همان طور که ملاحظه شد، تصفیه شربت خام نیشکر کامل نیست، بلکه سعی می شود که تصفیه و جدا سازی ناخالصیهای در این مرحله در حدی انجام می شود که بتوان از شربت حاصل، طی مرحله کریستالیزاسیون،شکر خام بدست آورد.

تغلیظ شربت

شربت در تبخیر کننده های چند مرحله ای (مثلا"اواپراتورهای 3یا4یا5 مرحله ای ) متصل به خلا تغلیظ می شود، بهتر است که قبل از ورود شربت در بدنه اول، آنرا تا دمای جوش پیش گرم کرد. معمولا"بریکس شربت در تبخیر کننده های مذکور به حدود 65-55 درصد رسانده شود.از نکات مهم در مرحله تبخیر ،افت pH شربت است که معمولا" درصد0/3 می باشد، اما نباید که از ۰.۵ بیشتر شود.

طباخي براي توليد شكر خام

شربت غليظ حاصل شده در مرحله به ديگهاي پخت تحت خلا منتقل مي شد. به طور بسيار خلاصه عمليات طباخي به صورت چند مرحله اي براي مثال سه مرحله اي انجام مي شود. در هر مرحله پس از طي مراحل كيريستاليزاسيون، مخلوطي از كريستال و پسآب به نام ماسكويت خواهيم داشت. با سانتريفوژ كردن ماسكويت در دستگاه سانتريفوژ مربوط به همان پخت، شكر مربوط به آن پخت و پسآب جداسازي مي شوند. براي مثال در سيستم سه پختي، شكر درجه (A) ،شكر درجه (B) و شكر درجه (C) و پسآب (A)،پسآب (B) و پسآب (C) يا پسآب پخت آخر را خواهيم داشت كه به پسآب پخت آخر ملاس نهايي (final molasses) مي گويند. معمولا"شكر حاصل از پخت يك (A)يعني شكر درجه (A) به نام شكر خام (raw sugar) نيشكر خوانده مي شود. شكر خام، شكري است كه هنوز بطور كامل تصفيه نشده و مقداري مواد رنگي و ناخالصي با آن است و درجه خلوص آن اغلب حدود 98-96 مي باشد. شكر خام را مي توان طي عمليات خاصي تصفيه كرد واز آن شكر سفيد بدست آورد.

در صورتي كه بخواهيم شكر خام را نگهداري كنيم(حتي به مدت كوتاه) به منظور جلو گيري از فعاليتهاي ميكروبي درآن، بايد رطوبت آن را در حد قابل اطميناني كاهش داد و به 25/0درصد يا كمتر از آن رسانيد. معمولا" در سيستم سه پختي، پخت دو (B) از پسآب ضعيف پخت يك (A) و پخت سه (C) از پسآب ضعيف پخت دو (B) تهيه مي شود. شكر درجه (B) به صورت كلرس در پخت يك(A) قابل استفاده است و شكر درجه (C) بصورت آفينه يا ماگما در پخت يك (A) يا پخت دو (B) مي تواند مورد استفاده قرار گيرد. ملاس نهايي از مواد الي و معدني و آب تشكيل شده و قند كل (مجموع ساكاروز، دكستروز و لوولز ) در آن به حدود 52 درصد مي رسد و بيش از 10 درصد نمكهاي معدني در آن وجود داشته و حدود 10 تا 20 در صد نيز آب دارد.

تصفيه شكر خام

تصفيه خانه هاي (refineries) شكر خام دو دسته هستند، برخي از آنها متصل به قسمت توليد شكر خام مي باشند، اما برخي ديگر به عنوان تصفيه خانه اي مستقل بوده و شكر خام مربوط به ساير كارخانه ها يا شكر خام وارداتي از ساير كشور ها را تصفيه مي كنند. هدف از تصفيه شكر خام آن است كه كه مواد ناخالصي و مواد رنگي باقي مانده در آنرا تا حد ممكن جداسازي كرده بطوري كه با طباخي و كريستاليزاسيون مجدد بتوان شكر سفيد با درجه خلوص نزديك به ۱۰۰ را بدست آورد. روشهاي مختلفي براي تصفيه شكر خام معمول است و مراحل مختلفي براي تهيه شربت تصفيه شده اي از شكر خام كه بتوان از آن شكر سفيد توليد كرد، طي مي شود. مراحل مذكور به عنوان نمونه و به طور خلاصه ميتوانند شامل : آفيناسيون شكر خام، حل كردن شكر خام آفينه شده، تصفيه شيميايي شربت شكر خام و صاف كردن باشد.

آفيناسيون شكر خام (Affination of raw sugar)

در برخي از كارخانه ها به منظور جدا سازي قشري از مواد رنگي و ناخالصي مه معمولا" سطح كريستالهاي شكر خام را پوشانده است، عمل آفيناسيون بر روي آن انجام مي شود و شكر خام با درجه خلوص بالاتر بدست مي آيد. در اين روش شكر خام با شربتي داراي غلظت بالا مانند پسآب سبز (green syrup) مخلوط مي شود و ماگاي خاصي بدست مي آيد. براي مثال نسبت تقريبي مخلوط شدن، حدود 75 درصد شكر خام و25 درصد پسآب سبز مي باشد. اين عمل چندان موجب حل شدن شكر خام نمي شود، چون شرايط فوق اشباع است، اما سطح كريستالهاي شكر خام مرطوب شده وسبب سست شدن قشر مواد رنگي و ناخالصي سطح كريستال شكر خام مي گردد. در مرحله بعد ماگماي بدست آمده در سانتريفوژ مداوم يا غير مداوم وارد شده و مواد رنگي و نا خالصيهاي سطحي به همراه پسآب سبز از سانتريفوژ بيرون مي رود و شكر خام پس از سانتريفوژ درجه خلوص بالاتري خواهد داشت. پس از اعمال فر آيند آفيناسيون، شكر خام بدست آمده را شكر آفينه (affined sugar) يا شكر شسته شده (washed sugar) مي خوانند. در برخي موارد به جاي پسآب سبز از پسآب حاصل از سانتريفوژ ماسكويت شكر سفيد نيز مي توان براي آفيناسيون استفاده كرد. در صورتي كه درجه خلوص شربت سبز كم شود، از آن در آفيناسيون شكر خام استفاده نمي شود، بلكه به مصارف ديگر مي رسد، مثلا" به قسمت توليد شكر خام ارسال شده و در طباخي و كريستاليزاسيون در آن قسمت مجددا" بكار مي رود.

حل كردن شكر خام(Melting)

قبل از اعمال هر گونه فر آيند براي تصفيه شيميايي شكر خام يا شكر آفينه شده، بايد آنرا حل كرد. براي اين منظور شكر خام را وارد دستگاه حل كننده مجهز به همزن كرده و به آن آب كندانس گرم و آب گرم محتوي مواد قندي (sweet water) اضافه مي كنند، تا حل شود. بريكس شكر خام حل شده يا شربت شكر خام (raw sugar syrup) اغلب نزديك 60 درصد در نظر گرفته مي شود و پس از حل شدن آنرا صاف مي كنند.

تصفيه شربت شكر خام

در اين مورد نيز روشهاي متنوعي وجود دارد و هر كارخانه بر حسب طراحي خطوط توليد و نوع دستگاه به يكي از روشها كار تصفيه را انجام مي دهد كه در اينجا براي نمونه به دو روش اشاره مي شود:

1-تصفيه با استفاده از تركيبات فسفات دار و شير آهك

در اين روش ابتدا شكر خام را در آب كندانس حل كرده و شربت شكر خام تهيه مي شود. غالبا" بريكس شربت مذكور در حدود 66-58 درصد تنظيم مي گردد. آنگاه به شربت شكر خام، اسيد فسفريك يا منو كلسيم فسفات اضافه مي شود تا در شربت(P2O5) بوجود آيد. مواد مذكور در حدي به شربت اضافه مي شود كه مقدار (P2O5) در شربت به حدود 006/0تا 150/0 درصد برسد. سپس به شربت، شير آهك زده مي شود به طوري كه pH شربت تا حدود 4/7-2/7 افزايش يابد. آهك زني در دماي حدود 70 درجه سانتيگراد اعمال مي شود در برخي موارد اين عمل در دماي 85 درجه سانتيگراد صورت مي گيرد، اگر چنين باشد بهتر است كه pH شربت نيز به حد بالاتري (مثلا" حدود 6/7) رسانده شود. پس از آهك زني دماي شربت را تا حدود 90 درجه افزايش داده و نزديك 20 تا 30 دقيقه زمان داده مي شود تا عمل بهم چسبيدن و تجمع ناخالصيها (floc formation) با مركزيت تري كلسيم فسفات بخوبي صورت گيرد. در مرحله بعد به شربت ماده كمك صافي خاك دياتومه افزوده مي شود، آنگاه شربت صاف مي شود ( با صافي فشار). شربت تصفيه شده اي كه در نهايت حاصل مي شود، چون بريكس بالايي دارد معمولا" نيازي به تغليظ نداشته و مستقيما" به قسمت طباخي منتقل مي گردد.

2 -تصفيه شكر خام با شير آهك و گاز كربنيك

در اين روش نيز ابتدا شكر خام را در آب كندانس حل كرده و به بريكس حدود 65 درصد مي رسانند. آنگاه به شربت شير آهك و گاز كربنيك افزوده مي شود، عمل آهك زني و گاز زني غالبا" بصورت همزمان صورت مي گيرد تا افزايش pH شربت ناگهاني و زياد نباشد. عمل مذكور در دماي حدود 85 درجه سانتيكراد انجام مي شود و pH نهايي شربت به حدود 1/9 مي رسد. سپس شربت در صفايهاي فشار صاف مي شود.

براي بهبود رنگ شربت در روشهاي فوق عمل سولفيتاسيون (زدن گاز SO2) نيز اعمال مي شود و براي تكميل رنگبري شربت از زغال فعال و مواد كمكي صافي مانند خاك دياتومه نيز استفاده شده و سپس شربت در صافيهاي فشار شمعي صاف مي گردد.

در برخي از كارخانه ها ممكن است عمل آهك زدن و زدن گاز كربنيك بطور جداگانه بر روي شربت شكر خام صورت مي گيرد و آهك زني نيز به صورت دو مرحله اي شامل آهك زني مقدماتي و آهك زني اصلي اعمال گردد.

همان طور كه بيان شد شربت تصفيه شده بدست آمده اغلب از بريكس بالايي برخوردار است، لذا مي تواند مستقيما" به مرحله طباخي انتقال يابد، اما در برخي از كارخانه ها ممكن است با كاربرد تبخير كننده هاي چند مرحله اي، شربت مذكور را بيشتر تغليظ كرده و براي مثال بريكس آنرا به 78-72 رسانده، سپس آنرا به مرحله طباخي انتقال دهند.

طباخي براي توليد شكر سفيد

شربت تصفيه شده غليظ كه از مراحل قبل بدست آمده به آپارات (ديگ) پخت وارد شده و مراحل طباخي يا كريستاليزاسيون در مورد آن طي شود. در نهايت ماسكويت شكر سفيد حاصل شده كه به سانتريفوژهاي غير مداوم منتقل مي گردد. نتيجه مرحله سانتريفوژ كردن، شكر سفيد و پسآب مي باشد. شكر سفيد كمي رطوبت دارد، لذا در خشك كن شكر، خشك شده و سپس آماده بسته بندي، انبار كردن و توزيع براي مصرف خواهد بود.

پسآب خروجي از سانتريفوژ در اين مرحله را به صورتهاي مختلفي مورد استفاده قرار مي دهند، مثلا" مي توان آنرا به روشهايي مانند كاربرد زغال فعال، رنگبري كرده و سپس در همان ديگ پخت شكر سفيد مورد استفاده قرار داد. در برخي از كارخانه ها از پسآب مذكور در آفيناسيون شكر خام و براي مخلوط كردن با شكر خام استفاده مي كنند. همچنين در مواردي ممكن است در حل كردن شكر خام بكار برده شده و بدين ترتيب مجددا" وارد فرآيند طباخي شود.

به طور تقريبي براي توليد هر 100 تن شكر سفيد تصفيه شده، حدود 129 تن شكر خام بايد وارد فرآيند شود. در صورتي كه شكر خام آفينه شده در نظر گرفته شود براي توليد هر 100 تن شكر سفيد تصفيه شده، به حدود 111 تن شكر خام آفينه شده نياز است

 صنايع جانبي نيشكر

نيشكر و صنايع جانبي

شكر

شكر يكي از مهمترين مواد غذايي مورد نياز است كه در بدن ايجاد انرژي مي كند. قيمت بسيار ارزان نيشكر در مقايسه با مقدار كالري كه ايجاد مي كند اين محصول را به صورت منبعي اساسي در تامين انرژي مبدل كرده است. به عقيده بسياري از محققان در قرن بيست و يكم بزرگترين و اساسي ترين مشكل و بحراني كه بشريت با آن روبروست – بحران غذا و مشكل گرسنگي است و به اين ترتيب غذا به عنوان موثرترين سلاح استراتژيك قرن در جهان مطرح خواهد بود . صنعت قندسازي و توليد شكر داراي اين امتياز اساسي است كه هم محصول شكر و ملاس باقيمانده از استحصال آن و هم تفاله نيشكر قابل تبديل به انرژي و محصولات با ارزش است و به اين دليل كارشناسان اعتقاد دارند كه بشر آينده بايد كشت محصولاتي را بيشتر مورد توجه قرار دهد كه حاصل بيشتر در واحد سطح داشته باشد.

خوراك دام

جمعيت دامي كشور بر اساس آمارهاي موجود بالغ بر 120 ميليون واحد دامي است . بنا به معيارهاي موجود در تغذيه دام براي اينكه دامها فقط سالم باقي بمانند و افزايش يا كاهش وزن و توليد نداشته باشند روزانه به مقداري انرژي و مواد مغذي نياز دارند كه به آن جيره نگهداري مي گو يند. همچنين دامها براي توليدات خود نياز به مقداري انرژي و مواد مغذي تحت عنوان جيره توليد دارند و تامين نيازهاي اين جمعيت فزاينده به مواد خوراكي دام سبب خروج سالانه ميليونها دلار ارز كشور مي شود . براي تغذيه و تعليف دامهاي كشور دست كم به حدود 39.4 ميليون تن T.D.N ( مجموع مواد مغذي قابل هضم ) و يا معادل 51.8 ميليارد واحد علوفه اي نيازمنديم. بر آوردهاي صورت گرفته وابستگي جمعيت دامي كشور را به ميزان 25 درصد به مراتع و 75 درصد به ساير منابع نشان مي دهد كه كارخانه هاي تهيه كننده خوراك دام و طيور از اين جمله اند. در حال حاضر حدود 170 واحد فعال و نيمه فعال در اين زمينه در كشور وجود دارند كه مجموع توليد آنها تكافوي نيازهاي جمعيت دامي كشور را نمي كند ضايعات و فرآورده هاي جانبي نيشكر (سرني- باگاس) (پوسته ني) – پيت (مغزني) – ملاس و گل صافي (كيك صافي) مي تواند براي 6.5 ميليون واحد دامي به منظور توليد غير مستقيم سالانه 80 هزار تن گوشت قرمز خوراك كافي تامين كند. ايجاد 7 كارخانه توليد خوراك دام با مجموع ظرفيت 700 هزار تن در اولويت دوم اجراي طرح توسعه نيشكر و صنايع جانبي قرار دارد كه محصول آنها از نظر ارزش غذايي متناسب با نوع مصرف براي دامهاي شيري – پرواري و.. متغير خواهد بود . غني سازي مواد سلولزي ( پيت و باگاس ) با هدف بالا بردن ضريب هضمي مواد- به روش فيزيكي پخت توسط بخار آب در فشار بالا صورت خواهد گرفت. اين فن آوري براي اولين بار در ايران توسط شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي به اجرا در آمده است. در فرآيند توليد شكر از نيشكر بخشي از مواد باقي مانده كه آميزه اي از الياف گياهي ساقه نيشكر است پيت نام دارد . بخشي از پيت ( مغزني) به جا مانده از استحصال نيشكر پس از فرآوري و غني سازي ماده بسيار براي خوراك دام به شمار مي رود. افزون بر استفاده از ملاس بازمانده از نيشكر براي تامين خوراك دام از سر شاخه و برگ نيشكر كه تا كنون به عنوان كاه و كلش كاربرد چنداني نداشته است ميتوان به عنوان يكي از منابع مهم و با ارزش تامين علوفه به ميزان يك ميليون و دويست هزار تن علوفه مغذي بهره جست.

کاغذ

مصرف کاغذ در ایران به میزان بسیار زیادی ( بیش از 60%) به واردات بستگی دارد و میزان تولید سالانه انواع کاغذ و محصولات کاغذی واحدهای در دست بهره برداری کشور شامل کاغذ تحریر و چاپ – مقوا – کرافت و کاغذهای بهداشتی جمعا به کمتر از 400 هزار تن می رسد.تولید داخلی یا با استفاده از آخال کاغذ(کاغذهای باطله) و تبدیل مجدد آن به خمیر کاغذ صورت می گیرد یا با برداشت چوب از جنگل از سطح صدها هزار هکتار بدست می آید و یا از طریق استفاده از باگاس نیشکر حاصل می شود. تقریبا 32% نیشکر را باگاس خام تشکیل می دهد که با وجود امکان استفاده از آن به عنوان سوخت بهره گیری از آن در صنایع سلولزی در ایران اولویت دارد. یکی از پروژه های مهم طرح توسعه نیشکر و صنایع جانبی پروژه احداث 4 کارخانه تولید خمیر و کاغذ چاپ و تحریر هر کدام با ظرفیت تولید سالانه 88500 تن با استفاده از باگاس خام در چهار واحد کشت و صنعت امیر کبیر- سلمان فارسی- فارابی و میرزا کوچک خان است. همین شرکت با فراهم آوردن امکانات زیر بنایی در کشت و صنعت دهخدا با بخش خصوصی وارد مذاکره شده و به زودی عملیات احداث یک واحد کارخانه تولید کاغذ با ظرفیت سالانه 6000 تن توسط سرمایه گذار بخش خصوصی در واحد دهخدا آغاز خواهد شد.

خمیر مایه

در ارتباط با تولید خمیر مایه باید گفت سالانه میلیاردها تومان صرف پرداخت یارانه به صنعت کشور می شود که به علت کمبود نیروی متخصص و حرفه ای و عدم آگاهی از چگونگی تولید نان سالم موجب ضایعات نان شده و هزینه های سنگینی را به دولت تحمیل می کند هزینه هایی که می تواند در بخشهای عمرانی و آموزشی کشور صرف ارتقا سلامت و رفاه جامعه گردد. مضافا اینکه مصرف جوش شیرین به جای خمیر مایه موجب ایجاد مشکلات تغذیه ای و همچنین کمبود آهن و کم خونی،کاهش قدرت یادگیری ، احساس خستگی و عدم تمرکز و..می گردد.بنابراین مصرف خمیرمایه به جای جوش شیرین موجب بهبود کیفیت نان و افزایش زمان ماندگاری و نیز جلوگیری از ضایعات آن می گردد.

خمیر مایه یکی از فرآورده های حاصل از ملاس در جهان بوده که به واسطه نیاز به ماده بیوتین در فرآیند تولید خمیر مایه و وجود این ماده در ملاس نیشکر تولید این محصول از ملاس نیشکر بسیار مناسبتر از ملاس چغندر قند است.صرفنظر از مزایای مستقیم بهداشتی مصرف خمیر مایه( و حذف اثرات سوء مصرف جوش شیرین در نان) و تاثیر آن در حفظ سلامت جامعه، مزایای غیر مستقیم اقتصادی و سهم مصرف خمیر مایه در کاهش ضایعات نان و در نتیجه صرفه جویی ارزی در واردات گندم قابل توجه است

الکل

گر چه بشر از دیر باز با چگونگی تخمیر الکلی انواع میوه ها و سبزیجات و استفاده از آن در انواع نوشیدنی ها آشنا بوده، ولی طی قرن گذشته کاربردهای وسیع دانش تخمیر در صنعت شناسایی و مورد بهره برداری گسترده قرار گرفته است.تکنولژی تخمیر و تولید الکل بر مبنای مکانیسم خاص خود استوار بوده و با توجه به تحقیقات وسیع انجام شده ، موفقیتهای فراوانی در جهت تکامل آن حاصل گردیده است.کشورهای بسیاری در حال حاضر در این زمینه صاحب نظر و دارنده تکنولژی هستند که از این میان فرانسه، آلمان، اتریش و آمریکا در صدر قرار دارند.در تولید الکل علاوه بر روش تخمیر، روشهای دیگر شیمیایی نیز وجود دارد، ولی به دلیل افزایش مصارف آن در صنایع دارویی، طبی ، غذایی، بهداشتی و... عدم استفاده الکل تولید شده از روشهای شیمیایی درمصارف مذکور، تولید آن به روش تخمیری در مقایسه با روشهای شیمیایی رشد چشمگیری داشته است.طرح تولید الکل طبی با ظرفیت سالانه 30000000 لیتر در سال از ملاس نیشکر واحدهای هفتگانه شرکت، از ظرفیتهای قابل توجه در خاورمیانه بوده و تا کنون در کشور، کارخانه ای با این ظرفیت ساخته نشده است.تکنولژی به کار رفته شده در طراحی خط تولید بر خلاف سایر کارخانجات موجود در کشور، به صورت مداوم است که علاوه بر کاهش هزینه های سرمایه اولیه، نیروی بهره برداری کاهش قیمت تمام شده و.. در افزایش راندمان تولیدی و بالا بردن کیفیت محصول نیز نقش به سزایی دارند. مضافا اینکه با طراحی خاص انجام شده در بخش تقطیر میزان مصرف بخار به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

گاز کربنیک مایع و یخ خشک

دی اکسید حاصل از فرآیند تخمیر الکل که در صنایع مشابه در هوا منتشر می شود در این مجتمع قابل جمع آوری است که پس از طی مراحل مختلف فرآیندی ، به دی اکسید کربن مایع و جامد تبدیل می گردد از یخ خشک یا دی اکسید کربن جامد در صنایع غذایی بیمارستانها،آزمایشگاهها و همچنین برای ایجاد سرما در صنایع برودتی و سردخانه ها استفاده می شود و بستگی به نوع مصرف می توان آن را به سه شکل مختلف برک، حبه و حبه و پودر تولید کرد گاز کربنیک مایع نیز در صنایع الکترونیک،نوشابه سازی،کربونیزه کردن نوشابه های غیر الکلی،محافظت مواد غذایی در برابر قارچها و باکتریها،استخراج مواد شیمیایی از ترکیبات مختلف وبالاخره در صنایع بسته بندی و جوشکاری کاربرد دارد.شایان ذکر است دی اکسید کربن مایع و جامد برای اولین بار در ایران به روش تخمیری در این ومجتمع تولید خواهد شد. در حال حاضر تامین گاز مورد مصرف در صنایع خوراکی کشور از سوزاندن موادی با منشا فسیلی حاصل می شود.

پساب تخمیر

از تغلیظ پساب صنعتی کارخانجات مجتمع بیو تکنولوژی محصول به عنوان ماده مکمل در تهیه خوراک دام قابل تولید است و با ادغام پساب دو کارخانه خمیر مایه و الکل می توان از آن به عنوان کود بار آور به جای کودهای شیمیایی در مزارع استفاده کرد. درآمد ارزی حاصل از صدور الکل و خمیر مایه در ظرفیت کامل سالانه بیش از 50 میلیون دلار خواهد بود.

خرید شکر بسته بندی



:: بازدید از این مطلب : 278
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : soraya

صدور آرای متفاوت از شعب دادگاه‌ها

در ادامه مقاله قبل به بیان رأی وحدت رویه شماره 716 می‌پردازیم:

شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان همدان وکالت زوجه از زوج موضوع بند 12 نکاح‌نامه را به اعتبار اطلاق شرط، در موردی هم که زوجه تمکین (اطاعت) نداشته و زوج با اجازه دادگاه اقدام به ازدواج مجدد کرده، محقق و قابل اعمال دانسته، ولی شعبه چهارم همان دادگاه شرط مزبور را منصرف از موردی دانسته که زوجه (زن) از زوج (مرد) تمکین نداشته و زوج با اجازه دادگاه اقدام به ازدواج مجدد نموده است.

صدور آرای متفاوت از شعب دادگاه‌ها

شایان ذکر است که هیأت عمومی شعب حقوقی دیوان عالی کشور در پرونده‌های اصراری ردیف‌های 85/50 و 87/13 شرط وکالت زوجه در طلاق و جدایی را با این عبارت « چنانچه زوج بدون رضایت زوجه همسر دیگری اختیار نماید، زوجه حق وکالت در طلاق را دارد» صرف نظر از ازدواج مجدد زوج به حکم دادگاه به جهت عدم تمکین زوجه ندانسته و آرای اصراری دادگاه‌ها را که دربردارنده این معنا بوده به شرح آرای شماره‌های 4 مورخ 25/2/1386 و 16 مورخ 24/10/1387 ابرام (تأکید) کرده است.

نظریه دادستان کل کشور

تأیید رأی شعبه 4 دادگاه تجدیدنظر استان همدان

رأی وحدت رویه شماره 716 هیأت عمومی دیوان عالی کشور مورخ 20/7/1389

نظر به اینکه مطابق ماده 1108 قانون مدنی تمکین و اطاعت از زوج تکلیف قانونی زوجه است، بنابراین در صورتی که زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت و زناشویی خودداری نماید و زوج این امر را در دادگاه اثبات و با دریافت اجازه از دادگاه همسر (زن) دیگری اختیار نماید، وکالت زوجه از زوج در طلاق و جدایی که به حکم ماده 1119 قانون مدنی ضمن عقد نکاح شرط و مراتب در سند ازدواج ذیل بند ب شرایط ضمن عقد در ردیف12 قید گردیده، محقق و قابل اعمال نیست، بنابراین به نظر اکثریت اعضای هیأت عمومی دیوان عالی کشور رأی شعبه چهارم دادگاه تجدیدنظر استان همدان که با این نظر انطباق و هماهنگی دارد مورد تأیید است.

این رأی بر اساس ماده270 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری در موارد مشابه برای شعب دیوان عالی کشور و کلیه دادگاه‌ها لازم‌الاتباع (لازم‌الاجرا) می‌باشد.
طلاق به خاطر عدم تمکین



:: بازدید از این مطلب : 355
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : soraya

‌نظریه نماینده دادستان کل کشور در مورد صدور آرای متفاوت از شعب دیوان عالی

در ادامه مقالات گذشته در مورد رأی وحدت رویه شماره 594 با موضوع تعیین کیفر مرتکبین جرم کلاهبرداری، خلاصه پرونده‌ها و آرای متفاوت صادره از شعب دیوان عالی کشور را توضیح دادیم و در این مقاله به بیان نظریه نماینده دادستان کل کشور و صدور رأی وحدت رویه می‌پردازیم:

‌نظریه نماینده دادستان کل کشور در مورد صدور آرای متفاوت از شعب دیوان عالی

به موجب قانون مصوب سال 1308 ارتکاب جرم انتقال مال غیر در حکم کلاهبرداری شناخته شده و برای جرم کلاهبرداری برابر ماده 238 قانون مجازات عمومی سابق و ماده 116 قانون تعزیرات مصوب سال 1362 و ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و‌کلاهبرداری مصوب سال 1367 مجازات تعیین شده است.

چون برابر اصول کلی جرائم تابع قانون لازم‌الاجراء در زمان وقوع جرم می‌باشند، بنابراین ‌نسبت به موارد اعلام شده برابر ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری باید تعیین مجازات شود و از این جهت رأی شعبه چهارم دیوان عالی کشور موجه بوده و معتقد به تأیید آن می‌باشم.

رأی وحدت رویه شماره 594 هیأت عمومی دیوان عالی کشور مورخ 1/9/1373

‌نظر به این که ماده 1 قانون مجازات در مورد انتقال مال غیر مصوب 1308، انتقال‌دهندگان مال غیر را کلاهبردار محسوب کرده و مجازات کلاهبرداری را‌ در تاریخ تصویب آن قانون ماده 238 قانون مجازات عمومی معین نموده بود و با تصویب قانون تعزیرات اسلامی مصوب 1362 ماده 116 قانون‌ تعزیرات از نظر تعیین مجازات کلاهبردار جایگزین قانون سابق و سپس طبق ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و‌کلاهبرداری مصوب 1367 مجازات کلاهبرداری تشدید و برابر ماده 8 همان قانون کلیه مقررات مغایر (مخالف) با قانون مزبور لغو گردیده است، بنابراین جرائمی که طبق قانون، کلاهبرداری محسوب شود، از نظر تعیین کیفر مشمول قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری مصوب 1367‌بوده و رأی شعبه چهارم دیوان عالی کشور که با این نظر مطابقت و هماهنگی دارد، صحیح تشخیص می‌شود.

این رأی بر طبق ماده واحده قانون وحدت رویه قضایی‌ مصوب 1328 برای دادگاه‌ها و شعب دیوان عالی کشور در موارد مشابه لازم‌الاتباع (لازم‌الاجرا) می‌باشد.

برای شکایت کیفری به کجا باید مراجعه کرد؟



:: بازدید از این مطلب : 347
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 دی 1398 | نظرات ()