نوشته شده توسط : soraya

آشنایی با سه گیاه آپارتمانی 

دیفن باخیا یکی از گیاهان همیشه سبز آپارتمانی است که به راحتی در منزل و محل کار نگهداری می شود. قلمه زدن گل دیفن باخیا از مهمترین و اصلیترین روشهای تکثیر این گیاه است و به نور متوسط، گرمای زیاد، خاک همیشه مرطوب، رطوبت هوای۷۰تا۹۰درصد و خاک قلیایی تا کمی اسیدی احتیاج دارد

روش قلمه زدن گل دیفن باخیا 

دیفن باخیا از گروه گیاهان سمی است بطوری که شیرابه موجود در ساقه و برگهای این گیاه خیلی سمی و خطرناک است و در صورت تماس با دهان، موجب سوزش و بی حسی دهان و گلو می گردد و حتی امکان دارد تارهای صورتی فلج و باعث خفگی شود. برای اینکار هنگام قلمه زدن از دستکش استفاده کنید.

نگهداری دیفن باخیا: ۲۰ نکته برای نگهداری از گیاه دیفن باخیا - مجله کسب و  کار بازده

زمان مناسب قلمه زدن دیفن باخیا

به طور کلی در سراسر سال می توان از گل دیفن باخیا قلمه تهیه کرد اما ریشه زایی در قلمه هایی که در بهار و یا اوایل تابستان تهیه شده اند بیشتر است.

در شرایط مناسب، ریشه‌زایی قلمه های دیفن باخیا 30-21 روز طول خواهد کشید و زمانی که طول ناحیه جوانی که به تازگی رشد کرده است حدود 5 سانتیمتر شد می توان پوشش پلاستیکی را برداشت تا گیاه در شرایط رطوبت عادی و معمولی اتاق به رشد خود ادامه دهد.

نیازهای محیطی دیفن باخیا

خاک: مناسبترین خاک برای کاشت دیفن باخیا خاکبرگ است.

نور: گیاه دیفن باخیا همانند بیشتر گیاهان آپارتمانی نیاز به نورغیر مستقیم داشته و در نور مستقیم آسیب می بیند. همچنین در محیط بدون نور، گیاه علفی و ساقه هایش دراز می شود. توصیه میشود گیاه خود را هر چند وقت یک بار بچرخانید تا برگ ها به یک طرف منحرف نشوند .

دما: بهترین درجه حرارت برای نگهداری گل دیفن باخیا بین ۱۳ تا ۱۸ درجه است و لازم است در فصل زمستان در اتاق نگهداری شود ولی در بقیه فصول می تواند دمای محیط را تحمل کند.

کوددهی: کود لازم برای گیاه دیفن باخیا را می توان به میزان۳۰گرم در لیتر، هر هفته یکبار از فروردین تا آبان ماه، مصرف نمود.

آبیاری: برای آبیاری دیفن باخیا توصیه میشود از آب سبک و بدون املاح آب جوشیده سرد شده استفاده شود. میزان آبیاری مورد نیاز گیاه در تابستان هفته‌ای دو مرتبه و در زمستان یک بار در هفته کافی است.

خصوصیات خاک مخصوص کاکتوس

کاکتوسها یکی از محبوبترین گیاهان آپارتمانی هستند که در طی سال در داخل خانه می توان از آنها نگهداری کرد. متاسفانه گاهی رطوبت زیاد هوای اطراف گلدان کاکتوس باعث می شود شرایط برای رشد کاکتوس مناسب نباشد. قابلیت زهکشی خاک مخصوص کاکتوس زیاد است و همین امر به افزایش تبخیر و تامین خشکی مورد علاقه این گیاه کمک می کند.

بهترین خاک برای کاکتوس برای حفظ سلامت گیاه و ایجاد شرایط مشابه زیستگاه اصلی آن لازم است. خاک گلدان کاکتوس حاوی شن طبیعی و مواد مغذی کم بوده و همچنین خشک است تا مشابه محیط طبیعی آن شود. خاک کاکتوسها را می توانید به صورت آماده خریداری کنید یا خودتان در خانه آن را درست کنید.

بهترین ترکیب خاک برای کاکتوس چیست؟

یک خاک بسیار متفاوت دیگر ترکیب ۵ پیمانه خاک گلدان، دو پیمانه پرلیت و یک پیمانه الیاف نارگیل است تا خاک حاصل به صورت یکنواخت خشک شود. ممکن است لازم باشد دستور ساخت خاک کاکتوس را بسته به محل قرار گیری گلدان و نوع گیاه گوشتی خود تغییر دهید.

خاک مناسب کاکتوس، بهترین ترکیب برای این گیاه کدامست؟ | ستاره

• ۱ قسمت خاک باغچه + ۱ قسمت شن و ماسه (به نسبت مساوی) + ۱ قسمت کمپوست (مواد پوسیده گیاهی و خاک برگ)، یا

• یک دوم قسمت خاک رسی + ۱ قسمت ماسه + ۱ قسمت خاک باغچه، یا • ۱ قسمت کمپوست + ۱ قسمت خاک پیت + یک قسمت ماسه

ترکیب عالی و مناسب خاک برای پرورش گیاه کاکتوس

برای این بهترین ترکیب خاک را برای کاشت گیاه کاکتوس انتخاب نمایید، باید ماسه، پیت ماس و ورمی کمپوست خریداری کنید. خرید خاک و کود کاکتوس آماده تمامی این ترکیبات را در خود جای داده است. اما شما می توانید هر یک از این ترکیبات را به صورت جداگانه خریداری نموده و در منزل ترکیب نمایید.

دلایل ریختن برگ بونسای

به طور معمول سه علت برای ریختن برگ بونسای ایجاد می شود:

1-      لکه های قهوهای یاسوراخهای ریزوخوردگی روی برگها

2-      خشک شدن برگهای ریزتر

3-      ریزش برگهای بزرگ وسالم

بونسای هااین گیاهان زیبا باید در دمای بالاتر از ۶۰ درجه فارنهایت نگهداری شوند. به این معنی که در فصول سرد این گیاه باید در داخل منزل و در محیطی گرم قرار بگیرد. اکثر گونه های بونسای های آپارتمانی (فیکوس، کارمونا و غیره) برگ ریزی ندارند، مگر این مشکلی پیش آمده باشد.

بونسای ها را در غالب اوقات سال در خارج از منازل نگهداری می نمایند امّا برای مدتی که به داخل منازل منتقل می گردند ، نور دهی آنها را با انعطاف بیشتری می توان انجام داد بنابراین از هر آنچه در اختیار دارید ، برای این منظور می توانید بهره گیرید . ارتفاع لامپ ها از زمین بستگی به ارتفاع درخت بونسای دارد که در صورت استفاده از فلورسنتمی توان آنرا با فاصله بسیار نزدیکی جهت حداکثر نور دهی قرار دهید زیرا اینگونه لامپ ها تولید گرما نمی کنند . برای این منظور بهتر است از لامپ های فلورسنت بلند استفاده نمایید و آنها را بالای بونسای از سقف آویزان کنید . برای ایجاد دمای مناسب محیطی در زمستان ها می توان 2-1 عدد لامپ حبابیکه دارای نور نقطه ای هستند در بالای بونسای و با فاصله مطمئن نصب نمایید . پوشانیدن بخش خارجی گلدان ها با صفحات عایق از صدمه دیدن گلدانها جلوگیری می نماید و به گرمتر ماندن ریشه ها در زمستان کمک می کند.

آبیاری بونسای | نگهداری بونسای | نور مناسب برای بونسای

علت برگ ریزی بونسای آپارتمانی

اگر خاک بونسای سنگین بوده و آب را در خود نگه دارد، آبیاری زیاد موجب ریزش برگ های بنسای می شود.

این امر موجب پوسیدگی ریشه شده و به تدریج برگ های گیاه می ریزند. تنها زمانی گیاه را آبیاری کنید که خاک آن کمی خشک باشد، و اگر دچار این مشکل شده اید، وقتی گیاه بهتر شد گلدان آن را با خاک مناسب تری تعویض کنید.

آبیاری کم نیز از دلایل بسیار رایج می باشد. بنسای در ظرف کوچک قرار داده می شود و ممکن است شما آبیاری به آن را فراموش کنید. در نتیجه ریشه گیاه می میرد و برگ ریزی می کند. آبیاری زیاد در طی مدت طولانی گیاه را ضعیف می کند، اما آبیاری کم ریشه آن را کشته و در چند روز برگ ها میریزند.

یکی دیگر از دلایل شایع، نور نامناسب است. تمام بنسای ها، حتی بنسای های آپارتمانی، به نور زیاد نیاز دارند.



:: برچسب‌ها: برگ ریزی بونسای , دلایل ریختن برگ بونسای , خاک مخصوص کاکتوس , قلمه زدن گل دیفن باخیا ,
:: بازدید از این مطلب : 181
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 آبان 1399 | نظرات ()