طلاق به دلیل نازایی مرد چگونه امکانپذیر است ؟
نوشته شده توسط : soraya

طلاق به دلیل نازایی مرد چگونه امکانپذیر است ؟

طلاق به دلیل نازایی مرد

نوشته پیش رو توسط وکیل خانواده در خصوص طلاق به دلیل نازایی مرد یا طلاق زن به دلیل ناباوری مرد یا حق طلاق زن به دلیل عقیم بودن مرد برای آشنایی شما عزیزان تنظیم گردیده است. قبل از ورود به موضوع طلاق به دلیل نازایی مرد، ناباروری و عقیم بودن زوج به این معنی است که اگر زن و شوهرینج سال بعد از ازدواج، بدون استفاده از روش‌های جلوگیری از بارداری و داشتن رابطه جنسی صاحب فرزندی نشوند، به معنای عقیم بودن و ناباروری می‌باشد.

طلاق به دلیل نازایی مرد

یکی از شایع ترین علت های طلاق در جامعه همین موضوع طلاق به دلیل نازایی مرد است. در قانون حمایت از خانواده و در بند ۱۰ شرایط مذکور در عقدنامه های ازدواج دائم در عقدنامه به عنوان یکی از مواردی که زن حق طلاق و اعمال وکالت در طلاق را دارد، مبحث طلاق به دلیل نازایی مرد است. در صورتی که زنی پس از گذشت ۵ سال از شوهر خود به جهت عقیم بودن یا عوارض جسمی دیگر صاحب فرزند نشود زن می تواند طلاق به دلیل نازایی را در دادگاه مطرح کند.

در صورتی که تزریق اسپرم به درون تخمک و یا بارور کردن تخمک و کاشت درون رحم امکان معالجه عقیم بودن مرد را فراهم نماید ولی زوجه از انجام اعمال مذکور استنکاف ورزد باز هم زن حق طلاق دارد، زیرا نمی‌توان به دلیل عیبی که در شخص دیگری وجود دارد، الزام زن به انجام عمل پزشکی را خواستار شد. بنابراین، حق طلاق زن به دلیل عقیم بودن مرد به قوت خود باقیست و معالجه عقیم بودن مرد نفی کننده این حق مکتسبه نیست.

سوالی که مطرح می شود در صورت بچه دار نشدن زوج، از طریق طبیعی و معمول به زن امکان طلاق می دهد یا پس از طی مراحل درمان و استفاده از روش های باروری غیر طبیعی و بچه دار نشدن زوج، امکان طلاق وجود دارد ؟ قانون در این خصوص ساکت است و بین قضات دادگاهها هم اختلاف نظر است ولی، اکثریت قضات صرف بچه دار نشدن زوج از طریق طبیعی پس از مدت ۵ سال را برای طلاق زوجه کافی می دانند.

فسخ نکاح به دلیل عقیم بودن مرد

موارد فسخ نکاح به دلیل عیوب مرد در قانون مدنی بر شمرده است. عقیم بودن و ناباروری مرد، دلیلی برای فسخ نکاح نیست. اما اگر دلیل عقیم بودن مرد، کوتاه بودن آلت تناسلی و یا اخته بودن مرد باشد و مرد امکان برقراری رابطه جنسی به این دلایل و عیوب را نداشته باشد، مورد از موارد فسخ نکاح می‌باشد و می‌توان دادخواست فسخ نکاح مطرح نمود.
حقوق مالی زن در طلاق به دلیل عقیم بودن مرد

مردی که پس از ۵ سال به جهت عقیم بودن یا عوارض جسمی دیگر صاحب فرزند نشود، در اینصورت زوجه می تواند طلاق بگیرد و تمامی حقوق مالی زن در مواردی که درخواست طلاق جهت احراز شرایط اعمال وکالت در طلاق به دادگاه خانواده ارائه ارائه میشود به قوت خود باقی است.

مراحل رسیدگی به پرونده طلاق به دلیل نازایی مرد

در صورتی که زوجه یا وکیل وی، به دلیل عقیم بودن مرد دادخواست الزام زوج به طلاق و یا احراز شرایط اعمال وکالت در طلاق به دلیل نازایی مرد را به دادگاه خانواده ارائه می نمایند، باید توجه داشته باشند که حتما لازم است قبل از طرح دعوا از این موضوع اطمینان حاصل نموده و مدارک لازم را پیوست دادخواست به دادگاه ارائه نمایند.

معمولا دادگاه های خانواده در این گونه موارد، پرونده را جهت تشخیص عقیم بودن و ناباروری مرد به پزشکی قانونی ارجاع می‌کنند و پس از وصول نظریه پزشکی قانونی و تایید عقیم بودن مرد، حکم الزام مرد به طلاق صادر می‌شود.

مشکلات جنسی را میتوان به دو دسته مهم تقسیم بندی نمود :

دسته ی اول : پاره ای از این مشکلات مربوط به ناکارآیی یا ضعف در دستگاه جنسی یا سایر اندام های بدن است، مانند ناتوانی جنسی و آمیزشی ، بیماری های مقاربتی، مسری و صعب العلاج که در روابط جنسی تأثیر می گذارند.

دسته ی دوم : مشکلات جنسی ارتباط مستقیم با ارگانیسم بدن ندارند، بلکه ناشی از علل و عوامل روحی و روانی در مرد است.

درحقوق ایران بیماری های دسته ی اول میتوانند سبب حق فسخ نکاح برای طرف مقابل گردند. ولی بعضی از اختلالاتی هم که در دسته ی اول قرار دارند مانند نازایی، بیماری های مقاربتی و سایر اختلالات دسته اول حق طلاق را برای زوجین ایجاد میکنند.


اختلالات جنسی که حق فسخ نکاح را برای زوجه ایجاد مینماید عبارتند از :


۱ ) عنن ۲ ) حضاء  ۳ ) جبّ

بنابراین، عیوب ویژه زوج (عنن ، حضاء ، جب) برای زوجه حق فسخ نکاح ایجاد میکند و سایر بیماری های جنسی مانند نازایی ، ایدز، مقاربتی، انزال زودرس . طبق بند ۴ و بند ۵ ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی به دلیل عسر و حرج برای زوجه ایجاد حق طلاق مینماید، بنابراین تمامی بیماری های نقایصی و عوارض جنسی که درمان آن دشوار است و موجب عسر و حرج زن میگردد، می تواند حق طلاق به دلیل نازایی مرد را برای زوجه ایجاد کند.

وکیل طلاق در تهران





:: بازدید از این مطلب : 403
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 آذر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: