طلاق توافقی چیست؟
نوشته شده توسط : soraya

طلاق توافقی چیست؟

طلاق ( چه طلاق توافقی و چه طلاق های دیگر ) از منفورترین حلال هایی است که خداوند بارها عنوان کرده است و احادیث زیادی درباره آن و به لرزه درآمدن عرش الهی گفته شده است. کمتر واژه‌ای را می‌توان به تلخی و تندی طلاق توافقی یافت که حکایت از دردها ، غم‌ها و جدایی انسان‌ها باشد.

این کلمه نشانگر یک زندگی طوفانی و نا امن برای کودکان است که گاهی ضربات واقعاً سختی به آن‌ها وارد می کند و منجر به بیماری های روحی و روانی و یا منجر به مشکلات اخلاقی و تربیتی می‌شوند. اما با این وجود گاهی راه گریزی از آن نیست و زوج ها مجبور به طلاق توافقی می شوند.

اگر دارای فرزند هستید حتماً سعی کنید جلوی کودکتان دعوا و جدل نکنید تا آسیب کمتری به آن‌ها برسد. بهترین نوع طلاق طلاق توافقی است زیرا از جدل و هیاهوی کمتری برخوردار است و به سلامت هر چه بیشتر کودک در آن دوران سخت کمک می‌کند و چون همه چیز قبل از مراجعه به دادگاه مشخص شده است همه چیز بسیار سریع‌تر انجام می‌پذیرد

طلاق توافقی بدین صورت انجام می‌گیرد که زوجین بعد از اینکه به این نتیجه رسیدن که دیگر نمی‌توانند باهم زندگی کنند و به صلاح نیست، دادخواستی مشترک که به امضا دو طرف رسیده باشد تنظیم می‌کنند، با قید طلاق توافقی در ستون تعیین خواسته  از دادگاه تقاضای صدور گواهی عدم سازش می‌کنند. می‌توانید برای درست تنظیم کردن دادخواست که مطلب نمونه دادخواست طلاق توافقی در همین سایت مراجعه کنید.

 بعد از مراجعه به دادگاه و تقدیم دادخواست، دادگاه از شما می‌خواهد تا هر دو داوری از میان بستگانتان انتخاب کنید و اگر داوری به دادگاه معرفی نکنید، قاضی برای شما داور انتخاب می‌کند. این داوران با شما مذاکره می‌کنند و سعی در حل مشکل و ایجاد مصالحه بین شما می‌کنند و اگر داوران به نتیجه نرسند گزارش خود را به دادگاه تقدیم می‌کنند و در اینجاست که دادگاه حکم عدم سازش را صادر می‌کند.

توجه کنید که باید بر سر تمامی موضوعات از جمله مهریه، در صورت داشتن فرزند حضانت فرزند، نفقه ، جهیزیه و دیگر حق و حقوق به توافق برسید در غیر این صورت روال دادگاه طولانی‌تر می‌شود ضمن اینکه دادگاه برای آن ها تصمیم‌گیری خواهد کرد. در هنگام مراجعه به دادگاه مدارک لازم یعنی شناسنامه، کارت ملی و سند ازدواج را به همراه داشته باشید.

نحوه جدید تحویل دادخواست طلاق توافقی

شرایط جدید طلاق توافقی که در قانون جدید حمایت از خانواده مصوب ۱۳۹۱ مجلس شورای اسلامی، با توجه به ازدیاد شدید دادخواست‌های طلاق توافقی در کشور در سال‌های اخیر و راحتی شرایط انجام طلاق توافقی، و همچنین سوءاستفاده بعضی از افراد  و موسسه‌های حقوقی از انجام طلاق توافقی بدون حضور زن و شوهر، قانون‌گذار را بر آن داشت تا محدودیت‌هایی در جهت درخواست طلاق توافقی به تصویب برساند.

به این صورت که پس از مراجعه زوجین یا وکیل زوجین جهت ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، ابتدا مشخصات طرفین درج شده و پس از صدور کد رهگیری، معرفی‌نامه‌ای به آن‌ها داده می‌شود جهت مراجعه به مراکز مشاوره خانواده، پس از مراجعه خانوم و آقا به مراکز مشاوره خانواده و ارائه گواهی مربوط به انجام مشاوره، دادخواست طلاق توافقی ثبت شده و به دادگاه خانواده ارسال می‌شود.

درخواست طلاق توافقی از طرف زن

اگر زن بخواهد اقدام به طلاق توافقی کند باید یکی از شروط دوازده‌گانه که به آن خواهیم پرداخت را داشته باشد و اگر بخواهد طلاق توافقی بگیرد باید از همسر وکالت داشته باشد.

  •     اگر شوهر به مدت شش ماه نفقه زن را پرداخت نکند.
  •     اگر زن بتواند سوء رفتار شوهرش را اثبات کند.
  •     اگر مرد بیماری خطرناکی که قابل درمان نباشد داشته باشد.
  •     اگر مرد دیوانه باشد و امکان فسخ وجود نداشته باشد.
  •     مرد به کاری اشتغال داشته باشد که مخالف آبروی زن باشد.
  •     محکوم شدن مرد به مجازات ۵ سال حبس و یا بیشتر.
  •     اعتیاد به مواد مخدر و یا مشروبات الکلی که به زندگی آسیب وارد شود.
  •     غیبت و ترک زندگی از طرف مرد به مدت شش ماه پشت هم.
  •     محکومیت مرد به هر جرم و مجازات تعزیری و حدی.
  •     بچه‌دار نشدن مرد بعد از گذشت پنج سال.
  •     مفقودالاثر شدن مرد بعد از شش ماه از مراجعه زن به دادگاه.
  •     ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر خود.

یکی از سخترین پرونده‌ها در خصوص طلاق و طلاق توافقی ، طلاق توافقی از طرف زن است که البته گروه وکلای تهران راهنمایی‌های بسیار مناسبی بسته به شرایط شما ارائه خواهد کرد که جهت اطلاع و رفع مشکلات سر راهتان می‌توانید رایگان از مشاوره تلفنی استفاده کنید.

ضمن موارد بالا موارد عسر و حرج هم هستند که در صورت داشتن می‌توانید اقدام به طلاق کنید.

  •     شوهر زندگی زناشویی را به مدت ۶ ماه متوالی یا ۹ ماه متناوب در طول یک سال بدون عذر موجه ترک کرده باشد.
  •     اعتیاد شوهر به مواد مخدر یا الکل طوری که ادامه زندگی زناشویی را برای زن دشوار کند.
  •     اگر شوهر به حبس برای مدت پنج سال یا بیشتر محکوم شده باشد.
  •     بد رفتاری و ضرب و شتم که ادامه زندگی را برای زوجه غیر ممکن کند.
  •     ابتلای شوهر به بیماری روانی یا بیماری‌هایی که درمان آن دشوار است.
  •     اگر مرد بدون اجازه همسر اولش مجدد ازدواج کند.
  •     اگر مرد توانایی بچه‌دار شدن نداشته باشد.

رجوع کردن بعد از طلاق توافقی

رجوع کردن مستلزم این است که طلاق از نوع رجعی باشد و یا اینکه زن دوشیزه و یا یائسه نباشد پس در نتیجه طلاق توافقی که از نوع خلعی است قابل رجوع نیست مگر این که خانم خواهان بخشی از مهریه که برای طلاق توافقی بخشیده است شود در این صورت طلاق توافقی به نوع رجعی تغیر پیدا می‌کند و مرد هم می تواند تا زمان عده رجوع کند.

پس از رجوع حتماً به دفتر ثبت ازدواج مراجعه کنید تا ازدواجتان دوباره ثبت گردد. این موضوع را هم در نظر بگیرید که اگر زمان عده بگذرد خانوم نمی تواند به مهریه ای که در طلاق توافقی بخشیده است مراجه کند در نتیجه مرد هم نمی تواند به او رجوع کند.

حضانت فرزند بعد از طلاق توافقی

در طلاق توافقی حضانت فرزند را هم همچون دیگر موارد باید کاملاً مشخص کنید، اگر در خصوص حضانت به توافق نرسید و یا توافق زوجین به مصلحت فرزند نباشد دادگاه مداخله خواهد کرد و در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کند.

معافیت سربازی فرزند با استفاده از کفالت بعد از طلاق توافقی

با توجه به توضیحاتی که در قسمت (نحوه جدید تحویل دادخواست طلاق توافقی ) به آن اشاره شد، خانواده هایی که فرزند پسر آن‌ها در سن سربازی و مشمولیت قانون نظام وظیفه قرار می گرفت با سوءاستفاده از قانون نظام وظیفه و ادعای کفالت مادر، پس از طلاق توافقی، درخواست معافیت کفالت می‌نمودند که این موضوع نیز با هوشیاری قانون‌گذار، با بن بست مواجه شد.

بر اساس قانون جدید نظام وظیفه، شخصی که با ادعای کفالت، درخواست معافیت از سربازی می نماید، لازم است که اول طلاق والدین یک طرفه باشد و درخواست طلاق از طرف پدر یا مادر تقدیم دادگاه شده باشد نه اینکه طلاق توافقی باشد و دوم این که از زمان اجرای صیغه طلاق سه سال گذشته باشد و رجوع یا ازدواج دیگری برای مادر ثبت نشده باشد. در این صورت فرزند می تواند ادعای کفالت کرده و معاف گردد.

حضور زوجه در دادگاه و محضر

اگر وکیل نگرفته باشید در تمامی جلسات دادگاه باید شرکت کنید البته بعد صدور گواهی عدم سازش و مراجعه به محضر تنها حضور خانوم کفایت می‌کند. اما اگر وکیل گرفته باشید تنهای جلسه جهت مشاوره گرفتن وکیل تنها به دفتر وکیل مراجعه می کنید

اگر در ایران نباشید میتوانی با مراجعه به سفارت کشور عزیزمان در آن کشور و یا حافظ منافع ایران در کشور مربوطه مراجعه کنید و وکالت در طلاق توافقی را تنظیم و ارسال کنید. قبل از ارسال و مراجعه به سفارت حتماً  تلفنی با گروه وکلای تهران هماهنگی انجام دهید.

وکیل طلاق توافقی

همیشه بهترین کار این است که برای بهتر انجام شدن کارها در هر اموری با افراد کار بلد مشورت کرد و یا حتی کار را به آن ها سپرد که به بهترین شکل ممکن انجام شود. استفاده از وکیل طلاق توافقی هم از این امر مستثنا نیست و می‌توانید برای احقاق حق و طلاق توافقی فوری از وکیل طلاق توافقی استفاده کنید.

وکیل خانم یا وکیل آقا

این امر بستگی به نظر شما دارد، فرقی بین آقا یا خانوم بودن وکیل ندارد و تأثیری روی پرونده نمی گذارد توصیه ما به شما گرفتن وکلای با تجربه و با سابقه است که موارد مختلف پرونده را داشته اند و به خوبی می‌توانند از پس گرفتن حق شما برآیند.

در حین طلاق و یا طلاق توافقی ممکن است مسائلی و سوالاتی پیش آید که می‌توانید از مشاوره تلفنی رایگان گروه وکلای تهران استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید. گروه وکلای تهران با بیش از ۱۲۰۰ وکیل فعال و با تجربه ، بیش از ۷۳۴۲ پرونده و با رضایت ۹۷ درصدی ارباب رجوع ها آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است. البته در ذیل سعی کرده ایم به برخی از این مسائل و سؤالات پاسخ دهیم.

آیا زوج یا زوجه می تواند بعد درخواست طلاق توافقی از نظر خود باز گردد؟

بله، تا قبل از صدور گواهی عدم امکان سازش از سوی دادگاه می‌توانید تغیر نظرتان را به سمع دادگاه برسانید و دادخواست را پس بگیرید البته در صورتی که یکی از طرفین هنوز به طلاق توافقی اسرار داشته باشد قطعاً مسیر طولانی‌تری را باید طی کند.

بعد از صدور حکم دادگاه برای طلاق توافقی چطور، می‌شود تغیر نظر داد؟

اول از همه باید بگوییم که طلاق توافقی از نوع خلعی است، گاهی که از سوی همسر حق طلاق توافقی به زوجه هم داده شده باشد، فقط زن می تواند با آن حکم طلاق توافقی بگیرد حتی اگر شوهر با او به محضر نرود و یا زوجه می تواند نظرش را عوض کند و از طلاق توافقی منصرف شود، در این حالت مرد اگر هنوز بر طلاق توافقی اسرار دارد (در حقیقت بر طلاق اسرار دارد) باید از اول دادخواست طلاق بدهد که این نوع طلاق از نوع رجعی است.

زوجه تا چه مدت فرصت دارد تا برای اجرای صیغه طلاق توافقی اقدام کند؟

اولویت در قوانین همیشه با مصلحت و قوام خانواده است لذا بر همین اساس طبق ماده ی بیست و یک قانون حمایت از خانواده، گواهی عدم سازش دادگاه به مدت سه ماه اعتبار دارد و اگر زوجه در این مدت زمان به محضر مراجعه نکند ، امید به ادامه ی زندگی می رود لذا بعد از سه ماه دیگر نمی توان به محضر مراجعه کرد.

آیا شوهر می‌تواند بعد از طلاق توافقی و یا طلاق از نوع خلع به همسر سابقش رجوع کند؟

بهتر است بدانید که طلاق توافقی خود نوعی طلاق خلع است و در طلاق از نوع خلع تا زمانی که زن به مال البذل یعنی مالی که برای طلاق بخشیده است، رجوع نکرده است مرد هم نمی تواند به او رجوع کند، زمانی که زن به مال البذلش رجوع کند طلاق از نوع خلعی به رجعی تغیر ماهیت می‌دهد که در این صورت مرد هم می تواند به او رجوع کند.

توجه: زوجه تا پایان عده فرصت دارد نظرش از آنچه بذل کرده عوض شود و آن را از شوهر سابقش طلب کند.

    اگر چنانچه رجوع صورت پذیرد آیا زن می‌تواند به همان گواهی سابق دوباره جهت جاری شدن صیغه طلاق به محضر مراجعه کند ؟

جواب این سؤال قطعاً خیر است، اگر مرد به زن رجوع کند یعنی همه چیز به حالت اول بازگشته و اگر دوباره قصد طلاق دارید باید دادخواستی مجدد تنظیم کنید.

    اگر زوج یا زوجه حق ملاقات با فرزند را از خود سلب کند آیا می‌تواند دوباره تقاضای ملاقات دهد؟

بله کسی که این حق را از خود سلب کرده می تواند با تنظیم دادخواستی تقاضای ملاقات با فرزندش را بکند.

    اگر در طلاق حق و حقوقی برای زن در نظر گرفته شده باشد زن می تواند بعد از اجرای حکم اقدام به گرفتن حقوقش بنماید یا خیر؟

توجه داشته باشد که اصل حکم، صیغه طلاق است، یعنی اگر صیغه طلاق اجرا شود بقیه موارد جزوه ملحقات و مندرجات حکم است و لازم‌الاجراست.

اگر نیاز به مشاوره دارید و یا سوالات بیشتری برای شما ایجاد شده گروه وکلای تهران اماده خدمت رسانی است.

وکیل حرفه ای طلاق





:: بازدید از این مطلب : 411
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 آذر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: