وظایف پرستار سالمند در منزل
نوشته شده توسط : soraya

وظایف پرستار سالمند در منزل

پرستار سالمند به شخصی گفته می‌شود که بصورت کلی وظیفه نگهداری، مراقبت و انجام امور شخصی سالمند در منزل را به عهده دارد. پرستاران سالمند از نظر تخصص و تحصیلات به چند دسته: مراقب و نگهدار، بهیار، پرستار طبقه‌بندی می ‌شوند که با توجه به شرایط جسمانی سالمند می‌توانند به وی خدمات ارائه کنند. بطور مثال اگر پدر و مادر عزیز شما به لحاظ جسمانی در سلامت هستند و صرفا برای انجام امور شخصی و منزل خود نیاز به کمک و همراهی دارند، مراقب سالمند به خوبی از عهده انجام چنین اموری برخواهد آمد. اما گاها سالمند در منزل مشکلات فیزیکی دارد که نیازمند مراقبت‌های پرستاری در منزل است. در اینصورت نیاز به یک بهیار و یا پرستار متخصص در منزل بوده تا امور درمانی و پزشکی ایشان را در خانه به انجام رساند.

استحمام سالمند و رسیدگی به نظافت شخصی

یکی از کارهایی که انجام آن در زمان کهولت سن به دلیل کمبود بنیه و یا گاها مشکلات حرکتی برای سالمندان بسیار مشکل است، استحمام و انجام امور مربوط به نظافت شخصی، رفتن به توالت و یا مرتب کردن و سلمانی موها می‌باشد. بعضی از سالمندان به دلیل مشکلاتی همچون بی اختیاری در ادرار و … نیاز به پوشک شدن دارند، که این مورد نیز در حیطه وظایف پرستار سالمند می‌باشد.

استحمام سالمند در منزل

مراقبت و نگهداری از سالمند، برقراری یک ارتباط دوستانه و صمیمی با سالمند یکی از مهمترین وظایف پرستاران سالمند می‌باشد. این موضوع باعث می‌شود تا عزیزان شما کمتر در معرض افسردگی‌های دوران سالمندی قرار بگیرند.

اوقات فراغت سالمند

یکی از نیازهای اساسی دوران سالمندی، نیاز به تفریح و حضور در اجتماع است. با توجه به توافقات انجام شده مراقب سالمند  می‌تواند در ساعات مشخصی از روز سالمند را در بیرون از منزل همراهی کند و همراه وی به پارک و گردش بروند. علاوه بر این پرستار می‌تواند در فعالیت‌های سرگرم کننده درون منزل همچون، تماشای فیلم، کتاب‌خوانی، حل جدول، مرور خاطرات و تماشای آلبوم ‌های قدیمی سالمند را همراهی نماید.

 انجام امور خانه و خدمتکاری در منزل

مراقب علاوه بر نگهداری از سالمند، امور منزل را برای ایشان انجام می‌دهد. این فعالیت‌ها شامل، پخت غذا مناسب با رژیم غذایی وی، امور نظافت و تمیز کردن منزل، شستشوی ظروف و پذیرایی از مهمانان وی می‌باشد.

انجام امور اداری و مالی سالمند

در صورت درخواست خانواده و با مجوز کتبی از سوی ایشان، پرستار می‌تواند امور اداری و حتی مالی وی را نیز انجام دهد. انجام خرید برای منزل، پرداخت شارژ ساختمان، پرداخت قبوض آب و برق و گاز و نیز سایر امور بانکی از جمله وظایف یک پرستار سالمند می‌تواند باشد.

رسیدگی به وضعیت درمانی سالمند در منزل

در صورتیکه سالمند تحت نظر پزشک باشد و از داروهای خاصی استفاده می‌کند، پرستار طبق زمانبندی مشخص شده توسط پزشک معالج دارو را به بیمار یادآوری می‌کند و وظیفه دارو دادن به وی را برعهده خواهد داشت. علاوه بر این پرستار سالمند موظف است در صورت نیاز بصورت روزانه و هفتگی فشار خون و یا میزان قند خون وی را اندازه‌گیری نماید.

منبع: پرستار متخصص سالمند

 





:: برچسب‌ها: پرستار سالمند ,
:: بازدید از این مطلب : 269
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 فروردين 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: