پیشگیری از برجسته و بزرگ شدن گوش در نوزادی
نوشته شده توسط : soraya

 

پیشگیری از برجسته و بزرگ شدن گوش در نوزادی

والدین و پرستار کودک برای جلوگیری کردن از گوش های برجسته و بزرگ نوزاد در سه هفته اول تولد می توانند از نرمی لاله گوش او استفاده کنند برای اینکار با استفاده از قالب های مخصوص از ایجاد گوش برجسته در او جلوگیری می کنند.

گوش طبیعی و بی نیاز از تیغ جراحان چه مشخصاتی باید داشته باشد

هر کدام از قسمتهای صورت در زیبایی آن تاثیرگذارند. گوش ها هم یکی از این اجزا بوده و نقش بسزایی در این زیبایی دارد. گوش هایی که از حد معمول بزرگ ترند یا لاله گوش هایی که برجسته اند، تصویر ناخوشایندی از فرد بوجود می آورد. اشخاصی که گوش های برجسته دارند به طور معمول سعی می کنند آنها را زیر موهای خود مخفی کنند.

همیشه جراحی ها با هدف رفع بزرگی و برجستگی گوش ها نیست و عده ای دوست دارند گوش های نوک تیزی داشته باشند که به «گوش الاغی» معروف شده است. هرچند برخی از صاحبان گوش های نوک تیز از ظاهر خود راضی هستند ولی گروهی هم پشیمان می شوند و به دنبال راهی برای داشتن گوش معمولی، دوباره راهی مطب می شوند.

مشخصات گوش طبیعی

این سؤال بارها و بارها مطرح می شود که واقعاً یک گوش طبیعی و بی نیاز از تیغ جراحان چه مشخصاتی باید داشته باشد؟ فرم، شکل و اندازه گوش در افراد مختلف، یکسان نیست. ولی یک گوش طبیعی و نرمال باید با جمجمه زاویه ای 25 تا 30 درجه داشته و فاصله لبه های آن تا جمجمه حدود 15 تا 20 میلیمتر باشد. چنانچه غضروف لاله گوش در برخی قسمت ها بیشتر رشد کند یا بعضی از چین های لاله گوش بدرستی تشکیل نشوند این زاویه یا فاصله لبه گوش از جمجمه بیشتر می شود. در این حالت می توان گفت فرد گوش برجسته ای دارد.

در بیشتر مواقع، ژنتیک اولین متهم ایجاد گوش های برجسته و بزرگ است. به همین جهت می توان در سه هفته اول زندگی یک نوزاد از نرمی لاله گوش او استفاده کرد و با استفاده از قالب های مخصوص از ایجاد گوش برجسته در کودکان پیشگیری کرد.

البته استفاده از این قالب ها کار هر کسی نیست و نباید خودسرانه از آن استفاده شود زیرا یک قالب نامناسب، نوزاد را دچار مشکل گوش مچاله شده خواهد کرد.

طی نظریه های پزشکان برای این عارضه در سنین 2 تا 3 سالگی خاطرنشان می کند: هرچند این گوش برجسته بیشتر در میان کودکان 2 تا 3 ساله دیده می شود ولی جای خوشحالی است که بدانیم در بسیاری از کودکان این عارضه با رشد کودک برطرف می شود و نیازی به درمان نیست.

ولی در صورتی که بعد از پایان 6 سالگی و پایان رشد لاله گوش این مشکل مرتفع نشد نباید به رفع خود به خودی آن امیدوار بود. قدرت شنوایی در صاحبان گوش برجسته، بی نقص است و تنها دلیل تمایل به جراحی و اصلاح این وضعیت، کاهش اعتماد به نفس و مشکلات روحی ناشی از آن است.

از این رو عمل جراحی که در بیشتر مواقع به صورت سرپایی هم انجام می شود می تواند مانع منزوی شدن کودک شود. در این عمل با ایجاد برش در پشت گوش قسمتی از غضروف را به گونه ای برمی دارند که گوش به حالت طبیعی بازگردد.

این عمل سرپایی است و معمولاً با بی حسی موضعی قابل انجام است ولی در بعضی از کودکان که می ترسند می توان از بیهوشی هم استفاده کرد. بنابراین والدین و پرستار کودک باید دقت کافی داشته باشد که آنتی بیوتیک ها و مسکن های تجویز شده توسط پزشک باید بموقع مصرف شود.

بعد از برداشتن پانسمان که معمولاً سه روز روی محل عمل قرار می گیرد باید هر روز محل زخم را در حمام با آب ولرم و صابون شست و شو داد تا از عفونت آن جلوگیری کرده و به بهبودی زخم کمک شود. همچنین توصیه می شود هنگام خواب از هدبند استفاده شود. متأسفانه برخی از جوانان با وجود داشتن گوش هایی طبیعی باز تمایل به تغییر شکل گوش هایشان دارند.

گوش شیطانی یا گوش الاغی مدلی است که اخیراً مورد توجه برخی جوانان قرار گرفته است.

در این عمل با برش قسمت بالایی گوش و بخیه کردن آن فرم گوش از حالت گرد به شکل مثلثی تبدیل می شود. متأسفانه این عمل یکی از چندین عمل زیبایی است که هیچ نیازی به آن نیست و معمولاً با اصرار فرد انجام می شود.

هرچند تغییر شکل گوش طبیعی به حالت مثلثی در سطح شنوایی تغییری ایجاد نمی کند اما بسیاری از جوانان پس از مدتی از تن دادن به این عمل پشیمان می شوند. به همین دلیل توصیه می کنم قبل از انجام چنین جراحی هایی حتماً با روانشناس مشورت شود.

پرستار نوزاد

منبع: موسسه پرستاری ضربان

 

 





:: برچسب‌ها: پرستار نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: